INSÄNDARE
Det är med ilska och sorg jag skriver dessa rader.
Mönsterås hälsocentral är inte längre en plats för vård – det är ett byråkratiskt svart hål, där människor bollas runt, ignoreras och till sist ger upp.
Hur kan vi ha hamnat här?
Att få kontakt är som att knacka på en stängd dörr.
Telefonkön är ett skämt, men det är knappast roligt för den som har ont, oroar sig för sin hälsa eller bara försöker få tag i en människa av kött och blod.
När man väl kommer fram – efter en timme i kö – är svaret ofta att ”det finns inga tider” eller att man får ringa en annan dag.
Men sjukdomar väntar inte till kontorstid.
Bemötandet är ofta nonchalant, stressat, ibland rent av respektlöst.
Det finns ingen kontinuitet, ingen trygghet, ingen tydlig ansvarstagande instans.
Den som inte är frisk nog att kämpa sig fram i vårdkedjan riskerar att hamna helt utanför.
Det här är inte längre ett undantag – det är ett mönster.
”Ett svek”
Ett systemfel.
Och det är ett svek.
Ett svek mot skattebetalare, mot äldre, mot barnfamiljer, mot oss alla som litar på att hälsocentralen ska finnas där när livet skakar.
Jag kräver svar.
Vem tar ansvar för att Mönsterås hälsocentral blivit en symbol för förlorat förtroende?
Hur länge ska vi acceptera denna nonchalans och inkompetens?
När ska politikerna agera – inte med fina ord, utan med faktiska förändringar?
Det är dags att ställa krav.
Det är dags att resa oss – för vi förtjänar bättre än det här.
Kevin Johansson
Besviken, förbannad och fast besluten att säga ifrån

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se