NÄRINGSLIV
Svensk Handels Handelsbarometer visar att höstens antågande skapar oro hos svenska butiks- och partihandlare. Hög inflation, höga inköpskostnader samt en rekordsvag valuta leder till att framtidsförväntningarna minskar. E-handeln går mot strömmen denna månad, med stigande framtidsförväntningar.
Trots e-handelns starka uppgång denna månad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de tre kommande månaderna utifrån försäljning, antalet anställda och den egna verksamhetens lönsamhet. Så har fallet varit i 15 månader, och visar tydligt på den prekära situation handeln befinner sig i.
– Det råder inga tvivel om att hösten kommer att bli tuff för många handlare. Samtidigt som konsumtionen minskar tvingas man handskas med ökade inköpspriser samt en valuta som är rekordlåg. Det finns ett stort behov av att regeringen i kommande höstbudget ser över hur konsumtionen kan stimuleras, för det behövs verkligen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Slår hårt mot handeln
Förra månadens lyft för butikshandeln höll inte i sig. Månadens handelsbarometer visar att framtidsförväntningarna minskar med 1,4 enheter vilket gör att månadens indikatorvärde blir 78,6. Den vikande försäljningen är huvudorsaken till månadens minskning.
– Vi har länge talat om att konsumenternas urholkade köpkraft slår hårt mot handeln. Månadens resultat visar svart på vitt att så är fallet. Tyvärr tror vi att detta kommer att hålla i sig, då vi exempelvis vet med oss att många bundna lån upphör och blir rörliga. Det skapar färre tillfällen för konsumtion. Därutöver följer vi givetvis Riksbankens nästa räntebesked noga, säger Sofia Larsen.
E-handeln ökar
E-handeln står för det positiva inslaget i månadens Handelsbarometer. En rejäl ökning på 5,2 enheter innebär att indikatorvärdet för delbranschen landar på 91,6.
– Även fast framtidsförväntningarna fortsatt är pessimistiska gläds vi åt att förhoppningarna ökat inom e-handeln. Vi har på senare tid noterat att svenska e-handelsföretag som är verksamma internationellt uppvisat starka siffror. Nu är det viktigt att man från politiken ser till att ge dessa företag bästa möjliga förutsättningar att konkurrera på lika villkor med sina konkurrenter på den globala marknaden, säger Sofia Larsen.
Foto: Freepik