KALMAR LÄN
”Förtroendet för hälso- och sjukvården i Kalmar län är bland det högsta i landet. Det visar hälso- och sjukvårdsbarometern för 2024”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”Länsborna fortsätter att visa stort förtroende för sjukvården i Region Kalmar län. Även under 2024 får regionen höga betyg och placerar sig topp 4 av 21 regioner på flera frågor som ställs. Allra bäst, etta i landet, hamnar regionen när det gäller om invånarna anser att väntetiderna för besök och behandling vid sjukhus och hälsocentraler är rimliga”, skriver regionen.
”Utveckla på bästa sätt”
– Naturligtvis är det oerhört glädjande att det fantastiska arbete våra medarbetare gör också visar sig i resultaten. Förtroendet vi får av invånarna ska vi vårda och utveckla på bästa sätt, säger regiondirektör Ingeborg Eriksson.
”När det gäller tillgång till hälso- och sjukvård, plus hur stort förtroende invånarna har för sjukhusen, hamnar Region Kalmar län på andra plats”, skriver regionen.
”66 procent av de tillfrågade anser att vården ges på lika villkor. Det är klart över genomsnittet i Sverige, men är en liten minskning jämfört med förra mätningen.”
”Tidigare har Region Kalmar län legat under rikssnittet när det gäller andelen som är positiva till att använda 1177:s e-tjänster som exempelvis boka besök, läsa sin journal eller förnya recept. Vid den här mätningen ökar regionen något till 78 procent och är nu över snittet”, skriver regionen.
”Steg i rätt riktning”
– Målet är att länets invånare ska känna att våra digitala tjänster är enkla och användarvänliga. Nu tar vi ett litet steg i rätt riktning i den här mätningen, men regionen behöver fortsätta jobba tålmodigt och långsiktigt för att komma dit vi vill, säger Ingeborg Eriksson.
”51 procent är positiva till möjligheten att kunna vårdas hemma med stöd av digital teknik, vilket är en minskning med 4 procentenheter jämfört med förra mätningen”, skriver regionen.
”Region Kalmar län fortsätter att ligga i topp i Hälso- och sjukvårdsbarometern. Länet placerar sig på första plats i landet när det gäller rimliga väntetider till hälsocentraler samt sjukhusen och andelen som är positiva till användningen av digitala vårdtjänster är nu över rikssnittet. SCV-majoriteten kommer att fortsätta förvalta detta förtroende genom satsningar på nära och tillgänglig vård”, konstaterar majoritetspartierna i regionen – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”Sveriges kommuner och regioner (SKR) publicerar årligen Hälso- och sjukvårdsbarometern, som mäter invånarnas uppfattning om vården i respektive län. Region Kalmar län hamnar återigen i det absoluta toppskiktet på flera områden, särskilt när det gäller tillgänglighet, förtroende och väntetider. Vi rankas som nummer ett i landet när det gäller invånarnas uppfattning om att väntetiderna för besök och behandling vid sjukhus och hälsocentraler är rimliga”, summerar de tre partierna.
”Väldigt glada”
– Vi är väldigt glada över att invånarna visar ett så starkt förtroende för sjukvården i vår region. Det här är ett resultat av det fantastiska arbete våra medarbetare gör varje dag. Det är deras insatser som möjliggör att vi kan hålla en så hög kvalitet i vården, och vi kommer fortsätta arbeta för att vården ska vara trygg, nära och tillgänglig för alla, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
”Regionen placerar sig även på andra plats i landet när det gäller tillgången till hälso- och sjukvård och invånarnas förtroende för sjukhusen. Dessutom har andelen som är positiva till att använda 1177:s e-tjänster ökat och ligger nu över rikssnittet”, skriver S, C och V.
– Vi gläds särskilt åt att vården i Kalmar län upplevs som tillgänglig och jämlik. Det är ett kvitto på att vi gör mycket rätt, men vi ser också att vi behöver fortsätta utveckla den digitala vården. Målet är att våra digitala tjänster ska vara enkla och användarvänliga, och Region Kalmar län kommer att arbeta vidare för att göra dem ännu bättre, säger Karin Helmersson (C) viceordförande i regionstyrelsen.
”Styrkebesked”
– Att regionen rankas som en av de bästa i landet är ett styrkebesked. Men som region strävar vi efter att varje dag bli lite bättre. Vi kommer att fortsätta arbeta för en tillgänglig och trygg vård för alla, oavsett var i länet man bor. Tillgängligheten är något vi i SCV-majoriteten prioriterar högt. Den senaste satsningen, utökade öppettider på hälsocentralerna, är ytterligare ett viktigt steg i att möta invånarnas behov, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Fakta/Hälso- och sjukvårdsbarometern
”Hälso- och sjukvårdsbarometern mål är att fånga attityder, förväntningar och erfarenheter hos tidigare, nuvarande och framtida patienter och närstående. Syftet är att få underlag för uppföljning och förbättringsarbete i svensk hälso- och sjukvård, lokalt och nationellt. Undersökningen och resultaten ska även utgöra underlag för demokratisk dialog, som ett verktyg i regionernas arbete med att planera, leda och styra hälso- och sjukvården. 1 000 personer, 18 år och äldre, har svarat i Kalmar län på frågorna i Hälso- och sjukvårdsbarometern under två perioder, dels under våren, dels under hösten”, skriver regionen.