SVERIGE
Högerregeringen, som styr med stöd av Sverigedemokraterna, lägger 6,73 miljarder kronor på sänkt bensin- och dieselskatt.
Det är den största reformen i budgeten.
Enligt regeringen motsvarar sänkningen en krona litern vid pump – men i själva verket blir bensinen bara 14 öre billigare från och med 1 januari 2023.
Dieseln blir 41 öre billigare…
Att det bara blev en tummetott av alltihop beror på att skatterna automatiskt skrivs upp med konsumentprisindex varje år – och den indexeringen har inte pausats av regeringen.
Finansministern Elisabeth Svantesson (M) försvarar ändå sänkningen.
– Utan den hade drivmedelspriserna blivit ännu högre nästa år. Inflationen är väldigt hög, det är därför priserna indexeras upp. Jag förstår att många vill ha mer än en krona, men den stora skillnaden för bilister kommer den 1 januari 2024, då vi drar ner reduktionsplikten till EU:s miniminivå, sa hon på en pressträff på tisdagen.
Avdraget för jobbresor med egen bil höjs från 18,50 kronor milen till 25 kronor per mil – en reform som kostar 1,81 miljarder kronor.
Regeringen lägger dessutom en miljard kronor på infrastruktursatsningar och en miljard kronor på utökat vägunderhåll.
Arkivfoto: Peter A Rosén
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.