ANNONS

Whiskey on the Rocks
Whiskey on the Rocks på SVT. Foto: Marcell Bandicksson/Audrius Solominas, SVT

Här är tv-programmen som lockade miljonpublik till SVT under julen

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

FILM & TV

Publiken har hittat många tv-favoriter hos SVT i jul. En stor bredd av program, såväl underhållningsprogram, dokumentärer, dramaserier och familjeprogram, sågs av en miljonpublik.

Tittandet på SVT:s program brukar vara stort under julen, och även detta år dominerar klassiker som Kalle Anka, Julkalendern och Karl Bertil Jonssons Julafton topplistorna. Den satiriska dramaserien Whiskey on the rocks har nått en stor publik och långfilmen Den Sista Resan blev en av julens publiksuccéer när den efter biopremiären i mars hittar en ny storpublik i tv. Och för den som gillar högkvalitativa dokumentärer så har starka titlar som Riddaren på Strandvägen, Det svenska styckmordet och Holy Fuck väckt stor uppmärksamhet.

– Jag är glad att SVT återigen har kunnat erbjuda publiken så många bra och lyxiga program under julen och att många har nått en stor publik. SVT Play har varit en guldgruva i jul, med en kombination av både julmysiga upplevelser och riktigt tuff samhällsjournalistik. Det är den bredden som vi är så stolta över att kunna ha, säger Eva Beckman, programdirektör på SVT i ett pressmeddelande.

Rekord för julkalendern

Det första avsnittet av årets julkalender slog onlinerekord och fortsatte sedan att gå starkt hela vägen fram till julafton. Snittratingen hittills ligger på 2,6 miljoner (broadcast och online) per avsnitt och hela 6,7 miljoner svenskar har sett något av serien. Många positiva reaktioner har också inkommit till SVT:s publikservice, särskilt om det samiska temat.

– Vi är förstås glada för att årets julkalender Snödrömmar blev ännu en tittarframgång, men vi är minst lika glada för att den ökade intresset för den samiska kulturen. Vi har fått mycket uppskattning för just det samiska temat från publiken. Det känns så fint att vi år efter år kan samla familjen varje dag fram till jul och skapa gemensamma minnen tillsammans, säger Eva Beckman, programdirektör SVT.

Adventskalendern Snödrömmar
Våra läsare älskade julkalendern Snödrömmar. Drygt 85% anser att den är mycket bra eller bra i en läsarfråga som ställdes på julafton. Foto: Ulrika Malm/SVT

Tittarsiffror för några av SVT:s julprogram

ProgramTotalräckvidd*
Julkalendern: Snödrömmar6 700 000
Musikhjälpen4 500 000
Kalle Anka och hans vänner önskar
god jul
3 234 000
Whiskey on the rocks (4 av 5 episoder)3 000 000
Den sista resan2 400 000
Det svenska styckmordet2 200 000
Karl-Bertil Jonssons julafton2 000 000
Jul – allsång på Skansen2 000 000
Björnzone 2.01 700 000
Riddaren från Strandvägen1 600 000
Ronja Rövardotter1 500 000
Holy Fuck1 400 000
Källa: MMS, 2 dec – 29 dec 2024 (för Snödrömmar 1 dec -28 dec). *Antal personer som sett något (minst 1 minut enligt MMS räckviddsdefinition) från programtiteln/serien online eller i linjär tv/broadcast

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS