OSKARSHAMN
Under 2021 ökade Oskarshamn stadskärna sin totala omsättning med 3,5 procent. Bäst gick det för Helsingborgs hotellnäring. Det visar årets rapport Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.
Samtliga branscher i Oskarshamn stadskärna återhämtade sig efter pandemiåret 2021 och ökade sin omsättning. Oskarshamn kläd- och skohandel ökade sin totala omsättning med 20,7 procent.
Försäljningen av kommersiell service ökade sin omsättning med 71,2 procent, kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare. Även stadskärnans caféer och restauranger fick tillbaka besökarna och ökade sin omsättning med 4,1 procent.
– Oskarshamns omsättningsutvecklingar visar att vi kommer tillbaka till stadskärnan efter
pandemiåren och att stadskärnan är en plats där vi gärna umgås, handlar och tar del av upplevelser. En viktig insikt när det återigen väntar tider av osäkerhet, säger Elin Rickardsson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna.
Glädjande besked
Lärdomar från Cityindex som jämför 107 stadskärnor ser att det unika och identitetsskapande kommer ta en allt större plats. Därför blir kunskap om stadens besökare, invånare och arbetande alltmer relevant. Vad vi vill, värdesätter och konsumerar kommer att ange riktningen för framtidens stadskärnor. Städer är i ständig förändring, det är en förutsättning för dess överlevnad. Men idag sker förändringarna allt fortare och förmågan till omställning, flexibilitet, lyhördhet och innovation blir
avgörande.
– Det är glädjande att se att Oskarshamn återhämtar sig bra efter pandemin, och en mycket stor bidragande orsak är engagemanget och samverkan mellan Handel Oskarshamn, fastighetsägare, kommun och Attraktiva Oskarshamn. Gemensamma insatser och samlad målbild gör skillnad!, säger Anders Karlsson, ordförande i Handel Oskarshamn.
FAKTA / OM CITYINDEX
Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln,
restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Projektet utgår från en enhetlig definition av stadskärnor, som baseras på befolkningstäthet och förekomst av kommersiell service, vilket gör resultaten jämförbara över tid och mellan landets olika stadskärnor.
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.