ANNONS

grimhult-1140x641

Grimhult kan få en förbifart: “Mycket tung trafik rullar på vägen”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

GRIMHULT

Grimhult, där en hel del tung trafik drar förbi på väg 641 som går rakt igenom byn, kan få en förbifart.

Det berättar Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun, efter tisdagens möte i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Kommunen har, som remissinstans, svarat på Trafikverkets åtgärdsvalsstudie gällande vägen mellan Mönsterås och Fliseryd – där Grimhultsdelen är den stora åtgärdsfrågan.

– Åtgärdsvalsstudien är ett ganska omfattande dokument – 45 sidor. I korthet handlar det om förbättringar på hela vägsträckan – och där finns vår planerade cykelväg förbi Habbestorp, som vi har prata om tidigare, med, säger Anders Johansson.

“Det är besvärligt för dem som bor i Grimhult”

ANDERS JOHANSSON (C), KOMMUNALRÅD I MÖNSTERÅS KOMMUN

– Det finns ett par olika val i åtgärdsvalsstudien. Ett av dem handlar om att förbättra genomfarten i Grimhult. Det är det som Trafikverket kommer att göra i första hand – och vi ställer oss bakom det.

– Sedan har vi fått med att Trafikverket även ska titta på en förbifart, förbi hela Grimhult. Det är mycket tung trafik som rullar på vägen. Och det är besvärligt för dem som bor i Grimhult. Det är en trafikfarlig del. Vi ser klara fördelar med att leda runt trafiken, förbi byn. Den tunga trafiken kommer förmodligen att öka ytterligare framöver – med tanke på de planerade biogasanläggningarna i området. Blir de av, så får man räkna med fler transporter på vägen.

Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun.
Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun.. Foto: Peter A Rosén

Har Trafikverket lovat att titta på det alternativet?

– Ja, det har de lovat. Och man har med det som ett av förslagen i åtgärdsvalsstudien. Men man kommer först och främst att genomföra förbättringar på genomfarten – i den första etappen.

Vad kommer man att göra då, exempelvis?

– Det finns ännu inga beslut om några åtgärder – det här är fortfarande åtgärdsförslag. Och där skriver man, exempelvis, om anslutningarna till väg 641. Man kommer att utreda hållplatserna – det ska finnas gångytor till dem, för att skydda de oskyddade trafikanterna. De som går och cyklar i Grimhult.

– Man vill också ha ordnade och säkra passager över 641:an – och man kommer att utreda hastighetsdämpande åtgärder.

“Väljer man att göra mer, så förordar vi att man går vidare med förbifarten”

– Väljer man att göra mer, så förordar vi att man går vidare med förbifarten. Sedan ska jag vara ärlig och säga att det alltid är lätt att säga det när man inte är den som ska stå med plånboken, säger Anders Johansson.

När tar Trafikverket ett åtgärdsbeslut?

– När det gäller den första delen – med säkerhetshöjande åtgärder genom byn – så tror jag att man kommer att ta ett beslut ganska snart. Men det finns inga tidsangivelser i dokumentet. Först ska de komma fram till vad de ska göra.

Vet de vad det kommer att kosta på ett ungefär?

– Nej. Man skriver bara om låga, medelhöga och höga kostnader på de olika delarna. Det är inte pengasatt över huvud taget. Vi befinner oss alltjämt i ett tidigt skede.

Men Trafikverket äger frågan. Det är de som tar beslutet?

– Ja – det är deras väg och deras beslut helt och hållet. Vi är bara en remissinstans, vilket innebär att vi får yttra oss och komma med synpunkter, säger Anders Johansson.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS