ANNONS

Gotlandsfärjan
Foto: Peter A Rosén

Gotlandstrafiken kan bli statlig i framtiden och Oskarshamns hamn kan bytas ut

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN/VISBY

Enligt en rapport som Trafikverket idag, onsdag, överlämnat till regeringen så föreslår myndigheten att den framtida Gotlandstrafiken sker med statligt ägda färjor och upphandlad drift.

P4 Gotland rapporterar på onsdagen om den rapport som Trafikverket har lämnat över till regeringen där myndigheten föreslår att den framtida färjetrafiken till Gotland ska ske med statligt ägda färjor och upphandlad drift.

Oskarshamn kan bli av med färjan

Enligt rapporten så ska övergången till statligt ägda färjor kommer inte att påverka näringsliv och boende på Gotland i någon större utsträckning men det finns andra förslag i rapporten som kan påverka Gotlandstrafiken från Oskarshamn till Visby.

För att sänka kostnaderna för staten och uppnå miljömål så föreslås flera olika scenarier där Trafikverket bland annat föreslår lägre hastighet, färre personbilar per dygn under högsäsong eller att man byter hamn för trafiken från Oskarshamn till Västervik och Oxelösund för kortare sjöväg över Östersjön.

Bland dessa förslag har Trafikverket inte lämnat några rekommendationer enligt P4 Gotland.

Sjöfartsverket kan få ta över

“Ett av alternativen som Trafikverket lägger fram i sin rapport är att låta Sjöfartsverket äga och köra färjorna till och från Gotland”, säger Sjöfartsverkets rederidirektör Fredrik Backman i en intervju med P4 Gotland.

Statligt ägda färjor kan ta tio år

Att ta fram en modell för statligt ägda färjor skulle enligt rapporten ta minst tio år, och Trafikverket föreslår därför att man under tiden ska göra en sammanhållen upphandling av fartyg och drift med en kort avtalsperiod.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS