ANNONS

Fyra bolag dominerar marknaden för drivmedel enligt Konkurrensverket: “Circle K är prisledare”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Drivmedelsmarknaden präglas av hög koncentration. Fyra bolag dominerar marknaden och inträdesbarriärerna för nya aktörer är höga. Ett utmärkande drag är också att de ledande bolagen nära följer varandras prissättning. Bättre information om priser och åtgärder som gör det svårare för bolagen att kopiera varandras prissättning skulle kunna stärka konkurrensen, enligt Konkurrensverket.

Det framgår av delrapporten Hur påverkar konkurrensen priserna på bensin och diesel? som Konkurrensverket publicerar inom ramen för det pågående arbetet med att kartlägga och analysera drivmedelssektorn. Analysen, som genomförs på uppdrag av regeringen, omfattar drivmedelsbolagens försäljning, prissättning, marginaler, affärsmodeller och framtidsplaner.

Homogen prisbild i hela landet

Konkurrensverkets kartläggning av drivmedelsmarknaden visar att den präglas av en stel marknadsstruktur med hög koncentration och höga inträdeshinder. Fyra bolag står för omkring tre fjärdedelar av försäljningsvolymen av bensin och diesel till slutkund.

Pumppriserna på drivmedel styrs i stor utsträckning av de rekommenderade priser som de större aktörerna publicerar på sina webbplatser. Drivmedelsbolaget Circle K är prisledare. Det betyder att övriga bolag följer efter de ändringar av rekommenderade priser som Circle K kommunicerar. Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet. Enligt Konkurrensverkets undersökning har också lokala priskrig, det vill säga situationer när konkurrerande bensinstationer svarar på varandras prissänkningar, avtagit under senare år.

– Vår utredning visar att prisbildningen på drivmedelsmarknaden präglas av prisledarskap och att rekommenderade priser publiceras offentligt. Att företag prissignalerar kan vara problematiskt ur konkurrenssynpunkt, säger Konkurrensverkets chefsekonom Arvid Fredenberg i ett pressmeddelande.

Behov av ökad priskonkurrens

Den begränsade konkurrensen medför också att konsumenternas intresse för de prisskillnader som ändå förekommer inte är särskilt stort. Det lönar sig sällan att åka en omväg för att köpa billigare bensin, enligt Konkurrensverkets undersökning.

Konkurrensverket har även studerat internationella analyser av olika drivmedelsmarknader och konstaterar att många länder har liknande konkurrensproblem. Flera av undersökningarna innehåller förslag på hur konkurrensen kan främjas, till exempel mer aktuell prisinformation för konsumenter baserat på mobilappar. Det är något som även svenska konsumenter har visat intresse för.

– Vi ser nu behov av att närmare utreda förutsättningarna för åtgärder som stimulerar till ökad priskonkurrens på den svenska drivmedelsmarknaden. Utgångspunkten bör då vara frågor som rör bolagens prisstrategier och konsumenternas tillgång till aktuell och relevant prisinformation, säger Arvid Fredenberg.

FAKTA / Aktörer på drivmedelsmarknaden

Enligt rapporten från Konkurrensverket så domineras marknaden av fyra bolag: Circle K/Ingo, OKQ8, Preem och St1/Shell, vilka 2022 stod för omkring tre fjärdedelar av försäljningsvolymen av bensin och diesel till slutkund i Sverige. Aktörer såsom din-X, Qstar och Tanka stod för merparten av den resterande delen av marknaden. Utöver dessa finns en handfull mindre spelare på marknaden med ett mindre antal stationer.

Hela rapporten kan du läsa på Konkurrensverkets hemsida.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS