ANNONS

Barn med ryggsäckar
Foto: Freepik

Fyra av tio förare håller för hög hastighet utanför skolan

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar har kontrollerat hastigheten utanför grundskolorna på 13 orter över hela landet. Fyra av tio förare håller för hög hastighet och den spelar stor roll för trafiksäkerheten. “En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell”, säger Tony Gunnarsson på M Sverige.

När M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 13 orter över hela landet så höll 41 procent av förarna för hög hastighet.

– Barns riskmedvetenhet är oftast lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort. Därför är det viktigt att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Hastigheten är viktig

Totalt observerades 4 120 fordon, varav 3 481 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30. Övriga observerade fordon var 214 lastbilar, 190 bussar, 76 taxibilar och 159 i kategorin övrigt.

– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.

Öka trafiksäkerheten

Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister. 

– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.

Statistik från mätningen

Fordon0-30 km/h31-40 km/h41 km/h <
Personbil59%33%8%
Taxi43%44%12%
Buss60%39%1%
Lastbil59%35%6%
Övriga fordon58%33%9%
Totalt59%34%8%

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
1
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS