OSKARSHAMN
Under måndagskvällens fullmäktigesammanträde i Oskarshamn lade Centerpartiet fram ett förslag om att slopa parkeringsavgifterna i stadens centrum nästa år och återgå till det tidigare upplägget med parkeringsskiva.
Centern fick med sig Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Kustlandspartiet och Liberalerna på den linjen – men nämnda oppositionspartier förlorade med siffrorna 16–30 i voteringen.
Tre ledamöter var frånvarande.
Centern, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Kustlandspartiet och Liberalerna reserverade sig mot beslutet.
Under kvällen antogs dessutom en parkeringsstrategi för kommunen.
Även den frågan gick till votering – och ja-sidan vann med 36–2 (åtta ledamöter avstod från att rösta).
Under kvällen togs även ett enhälligt beslut om att riva Kikeboskolan i Oskarshamn.
“Allmänt gissande”
– I strategin står det att ”erfarenheter från perioden med p-skiva på samtliga parkeringsplatser i centrumkärnan var att just dessa typer av parkeringar ökade” – och då handlade det om att parkeringar blev långvariga arbetsplats- och boendeparkeringar. Varifrån kommer den texten? Mig veterligen har vi aldrig sett något underlag eller någon undersökning på detta. Utan det är ett allmänt tyckande och gissande. Ska inte en strategi vara mer underbyggd än så? Det är en fråga till majoritetens företrädare, sa Magnus Larsson (C).
– Det är väl underbyggt med intervjuer från dem som har rört sig mycket på centrumparkeringsytorna. Det här är med tjänstemän som vi har – och de kan parkeringsstrukturerna innan och utan. Det är i sådana samtal som den här texten har kommit fram, sa kommunalrådet Lucas Lodge (M).
– Jag betvivlar inte våra tjänstemäns, eller våra tjänstepersoners, kunskap eller kompetens. Men det är lite spännande att man ändå hänvisar till det i en strategi, utan att på något sätt leverera ett underlag som styrker detta. Det har gjorts intervjuer, ja, men hur har det sammanfattats? Helhetsbilden saknas. För mig är det här fortfarande ett allmänt tyckande och gissande. Jag kan inte hitta något fog för beslutet i underlaget, kontrade Magnus Larsson.
– Jag kan hänvisa till en skrivning från SKR (Sveriges kommuner och regioner) från 2021 – där de hade gjort en utvärdering av parkeringsstrategier och avgifter i centrumkärnor. Så det är väl underbyggt. Jag tror att de flesta av oss, som åker in till staden mitt på dagen – vilket jag har förmånen att göra, eftersom jag har gått i pension – tycker att det är ganska lätt att hitta en parkeringsplats, vilket det inte var förut, sa samhällsbyggnadsnämndens ordförande Robin Hanzl (M).
“Aldrig några problem”
– Du hänvisar till SKR – men det är ju inte det ni skriver. Jag efterfrågar inte någon rapport från SKR – för den har inte ett jäkla dugg med Oskarshamns kommun att göra och den period av avgiftsfria parkeringar som vi har haft i Oskarshamn. Du säger en sak, men ni skriver något helt annat. Tidigare, då jag bodde i Kristdala, så tog jag bilen varje gång jag åkte in till Oskarshamn – i dag tar jag inte bilen lika ofta när jag ska in till centrumkärnan. Jag hade aldrig några problem med att hitta en parkeringsplats när jag åkte in från Kristdala till Oskarshamn, sa Magnus Larsson.
– På sidan 13 i översta stycket (i parkeringsstrategin) står det ”att erbjuda fria gatuparkeringar för ökad handel innebär i stället att parkeringsplatserna i centrum riskerar att ockuperas av långvarig arbetsplats- och boendeparkering – erfarenheten från perioden med p-skiva på samtliga parkeringsplatser i centrum var att just dessa typer av parkeringar ökade”. Vad har det med en rapport från SKR att göra?
Det undrade Magnus Larsson.
“Väldigt bra”
– I kursiverad stil står det att ”utvärderingen visar dock att sådana åtgärder reducerar handelns omsättning, genom att parkeringsplatserna utnyttjas relativt länge och förhindrar att fler besökare kan parkera och handla under en viss tidsrymd” – SKR, 2021, svarade Robin Hanzl.
– Att det var trängre tidigare var faktiskt något väldigt positivt – det var väldigt bra för handeln. Det krävde ibland att man fick välja en annan parkering än den som man hade siktat in sig på – för att det var fullt på parkeringen. Så ser det inte ut nu. Den här parkeringsstrategin är bara till för att motivera parkeringsavgifterna, sa Mathias Karlsson i Kustlandspartiet.
– Vi vill ha en attraktiv stad – och då vill vi också ha parkeringsplatser till dem som besöker oss, sa Robin Hanzl.
“Steg i fel riktning”
– Det här är ett steg i fel riktning – det är tyvärr ett steg mot minskad attraktivitet, sa Mathias Karlsson, som konstaterade att det finns i snitt 1,5 bil per hushåll i Oskarshamns kommun.
– Vi har alltså ganska många bilar – och det är ganska många som bor ganska långt ifrån centrum. Och vi vill ju att folk ska välja att åka till Oskarshamn i stället för att åka till andra platser. Vi har skapat ett område (handelsområdet) där vi har gratis parkering – men vi vill fortfarande ge centrum en chans. Vi vill ha ett levande centrum, tillade han.
– Man kan inte vara så glömsk, som en del av er väljer att vara. När vi införde p-skivan så blev vi på tekniska nerringda under första året. Jag träffade sju olika handlare som var så bekymrade över att det inte fanns några parkeringsplatser. Jag tror att det här är en omställningsfråga – det var det då och det blev det säkert nu när vi återinförde p-avgiften. Det var inte problemfritt när vi införde p-skivan. Det var otroligt många synpunkter under det första året – sedan lättade det. Men man ska vara medveten om att det var väldigt stormigt i början – det ska vi inte glömma bort, sa fullmäktigeförsamlingens ordförande Yvonne Bergvall (S), som tidigare var ordförande i tekniska nämnden.
Magnus Larsson konstaterade att p-skivan, med avgiftsfria parkeringar i stadens centrum, infördes på initiativ av Centerpartiet för sju år sedan.
– P-skivan var populär hos våra medborgare och företag och den skapade ett attraktivt centrum. Efter beslutet, i december förra året, om att återinföra parkeringsavgifterna så överklagades det. Och förvaltningsrätten gav oss ett tydligt utslag – att beslutet stred mot gällande lagstiftning. Trots det så går majoriteten återigen fram med att hålla fast vid parkeringsavgifterna inne i centrum. Det finns fortfarande endast ekonomiska skäl till att ha parkeringsavgifter. Det strider mot lagens mening. Det var förvaltningsrätten tydlig med, sa han.
Han påpekade också att majoriteten går emot den nyligen antagna parkeringsstrategin.
“Får vänta och se”
– Strategin behövs och den är ett styrmedel för att kunna skapa bra förutsättningar för centrum och centrumhandeln. Avgiftsbelagda parkeringsytor är ett styrmedel till att skapa rätt förutsättningar – inte bara ekonomiska incitament, utan även för miljön. Tidigare togs parkeringsplatser i centrum upp av personer som bor och jobbar i centrum. De har nu flyttat ut ett steg, sa Lucas Lodge, som konstaterade att parkeringsavgiftsutredningen alltjämt pågår.
– Vi får vänta och se vad den visar. Jag tror att den kommer att visa att de som bor och jobbar i centrum parkerar ett kvarter bort, tillade han.
– Det är ju precis det här som är problemet, Lucas. Du säger att vi får vänta och se. Men enligt strategin som vi precis tog beslut om, så ska de här besluten vara underbyggda av det som du vill vänta och se om. Ni gör återigen saker i fel ordning. Ni i majoriteten, Socialdemokraterna och Moderaterna, har en förmåga att göra saker bakvänt. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att faktiskt ta saker i rätt ordning. Det är spännande när du nämner miljön, Lucas. Jag minns debatten för två veckor sedan, när det handlade om budgeten. Majoriteten vill öka utsläppen genom att börja köra sina fordon på diesel. Då var inte miljön viktig längre. Men nu är den viktig, sa Magnus Larsson.
“Miljön är viktig”
– Miljön är viktig – däremot måste vi göra vad vi kan på olika nivåer. Vi måste kunna göra två saker samtidigt och ta olika saker för vad de är. Att köra på olika drivmedel är en fråga – att kunna styra trafiken och hålla onödig trafik borta, det är en helt annan fråga. Vi vill självklart ha ett attraktivt centrum. Många andra kommuner jobbar också med frågan om hur man kan styra trafiken i centrumkärnorna, svarade Lucas Lodge.
“Det handlar bara om pengar”
– Socialdemokraterna och Moderaterna står fast vid att de behöver ett extra tillskott i sin budget – för det är ungefär det som Lucas står och säger. Ni har inte någonstans bevisat att ni behövde återinföra parkeringsavgifterna för att kunna reglera trafiken i Oskarshamns centrum. Det har till och med förvaltningsrätten konstaterat. Det ni pratar om är att SKR någonstans antyder något, men ni har inte bevisat att det var så i Oskarshamn. Återigen – det här handlar bara om pengar, det handlar bara om att ni vill förstärka er budget, beroende på att ni inte vill prioritera bort något annat, sa Magnus Larsson.
– Ett attraktivt centrum, säger Lucas. Jag vet inte om jag håller med om att det är attraktivt när man går upp och tittar lite. Jag uppfattar ibland centrumkärnan som lite tom, lite ödslig. Det finns inte så många bilar på parkeringsplatserna. Och det finns inte så mycket folk på gatorna heller. Vad beror det på? Det har jag funderat på. När jag pratar med folk, så säger de att de inte åker in till centrum. Många klarar inte av att åka in och parkera. Därför väljer de kanske att åka ut till handelsområdet i stället. Handlarna i centrum förlorar på detta. Sverigedemokraterna har hela tiden sagt nej till återinförandet av parkeringsavgifter i centrum. Vi säger fortfarande nej. Vi vill inte ha parkeringsavgifter i centrum. Magnus Larsson var förtjänstfullt uppe och pratade. Vi tycker likadant, sa oppositionsrådet Leif Axelsson (SD).
– Jag tar bilen till centrum – jag borde kanske cykla, men jag är inte där än. Många är i den situationen, man är van vid att ta bilen. Det tar tid att ställa om. På sikt kanske det här är en bra lösning, men nu tror jag inte att det är det. Vi går lite för snabbt fram med förändringen, sa Ingemar Lennartsson (KD).
– Jag är också dålig på att ta cykeln in till centrum – och förändring tar tid. Vi hörde Yvonne Bergvall, som berättade om hur stämningen var när kommunen skulle införa p-skivan med avgiftsfria parkeringar i centrum. Förändring är jobbigt och tufft – men ofta blir det till det bättre, och jag tror att det här kommer att leda till en bättre centrumhandel på sikt, svarade Lucas Lodge.
– Förändring tar tid, absolut, det gör det. Men jag tror att vi är för tidigt ute. Utvärderingen som det pratas om – vi har inte sett något än. Vad har det gett hittills? Hur mycket pengar har parkeringsavgifterna gett? Det borde ha varit framme nu, sa Ingemar Lennartsson.
“Vänta några veckor till”
– Det är en halvårsutvärdering som ska göras – och vid årsskiftet så har det gått ett halvår. Det är först då som allt ska summeras. Vi får vänta några veckor till, svarade Lucas Lodge.
– En utredning borde finnas på plats innan man tar ett sådant här beslut, underströk Mathias Karlsson.
– Jag tror att parkeringsavgifterna kommer att gynna centrum på längre sikt, betonade Lucas Lodge.
– Parkeringsavgifterna har återinförts på olagliga grunder. Det var ekonomiska incitament som låg bakom, vilket Lucas var tydlig med i budgetdebatten för ett par veckor sedan. För ett år sedan konstaterade Liberalerna att det här var olagligt – vi överklagade till förvaltningsrätten, som har gjort sin juridiska bedömning, sa Pontus Welin (L).
– Lucas pratar om att vi inte ska ha några långliggare i centrum. Det är ju det som är problemet, Lucas, ni har ju inte bevisat att så var fallet. Ni har inte klarat av det. Vi ska ha ett attraktivt centrum, säger majoriteten – attraktivt för vem? Det undrar jag. Vilka är det som kör bil in till centrum? Företrädesvis är det de som inte har någon annan möjlighet. Företrädesvis är det de som bor på landsbygden, där det saknas tillräckligt bra kollektivtrafik som kan användas för det ändamålet. Det handlar också om de äldre, som inte har en fysisk möjlighet att cykla eller promenera till centrum. De behöver använda bilen. Är det för dem vi ska ha ett attraktivt centrum, genom att införa parkeringsavgifter? Jag ser det snarare som en straffbeskattning. Det är lite spännande att ett parti som Moderaterna ägnar sig åt något sådant. Det har gått prestige i den här frågan från majoritetens sida, sa Magnus Larsson.
– Prestigeförlusten skulle tydligen bli för stor – men, nej, jag tror inte att den skulle bli för stor. Jag tror till och med att ni skulle vinna på det, i medborgarnas ögon, om ni erkände att det gick lite för fort här, att ni borde ha tänkt annorlunda och därför väljer att backa. Men, nej, i stället väljer man att hålla fast vid prestigen och fortsätta att genomföra ett beslut som man faktiskt inte har laglig grund för, tillade han.
“Får vänta och se”
– När p-skivan infördes var oron stor. Förändring ger oro – ibland blir det till det bättre, då ska man bygga vidare på det. Ibland blir det till det sämre – och då gäller det att göra om och göra rätt. Vi får vänta och se vad utredningen säger. Vem ska stadskärnan vara attraktiv för? Samtliga invånare och besökare, självklart ska alla känna sig välkomna. Om kollektivtrafiken sviker, så ska det finnas möjlighet att ta bilen in och, om man inte har råd med de fem eller tio kronorna och/eller inte reder ut det här med appen, parkera på gångavstånd till centrum. Den möjligheten finns. Är man äldre och behöver hitta en parkering nära där man ska handla, ja, då ska det finnas lediga parkeringar, så att man inte behöver gå så långt. Taxan gör detta möjligt, svarade Lucas Lodge.
– Ni gör saker och ting i fel ordning. Att det ska vara så svårt att först göra en utredning, och se om det här är bra eller dåligt, och sedan ta beslut. I stället för att ta beslut och sedan genomföra en utredning. Det är precis det som är vårt argument. Ni har tagit beslutet utan att kunna bevisa att den bilden du målar upp, om att det var knökfullt på alla parkeringar i Oskarshamns centrum, stämmer. Varför vill du, Lucas, straffbeskatta de boende på landsbygden och de äldre i Oskarshamns kommun?
Det undrade Magnus Larsson.
– Straffbeskatta äldre och boende på landsbygden – jag förstår inte vad du menar med det. Jag sa ju att det finns olika möjligheter. När vi tog beslut om att återinföra p-avgifterna, så tog vi också ett beslut om att det ska utvärderas. En halvårsutredning kan inte göras på två månader, sa Lucas Lodge.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.