LÖRDAGSKRÖNIKAN
God lördagsförmiddag på er!
Måste allt vara så förbaskat roligt hela tiden?
Ja, det kan man fråga sig ibland – och kanske speciellt nu när jag på långfredagsmorgonen sitter och skriver dessa rader.
Långfredag. Lååååååångfredag. Långfreeeeedag.
Som ni, åtminstone något äldre, vet så uppmärksammas långfredagen inom kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem.
Det framkallar ju inte speciellt glada tankar kan man väl sammanfatta det hela.
Inte så konstigt då att vi som var barn för lite längre sedan minns långfredagen som en förbaskat tråkig dag. Minns ni?
Allt var stängt. Precis allt. Inte ens mataffärer var ju öppna vad jag kan minnas. Det var igenbommat och man fick se till att handla hem det man behövde innan påsk.
Idag har de flesta affärer öppet precis som vanligt, eller idag… det har ju varit så länge nu. Vi har ju vant oss vid att inte behöva planera våra inköp särskilt väl och butikerna har ju inte råd att hålla stängt i onödan.
På en kvällspromenad i veckan stötte jag ihop med ON:s chefredaktör och hur vi kom in på just långfredagen minns jag inte eftersom vi pratade om allt möjligt, men vi var iallafall rörande överens om att det var en dag som vi förknippade med samma känslor.
Sorgsen musik på radion
Själv är jag född 1971 och chefredaktören föddes 1976, och båda kommer ihåg hur seg och lågmäld långfredagen var. På de få TV-kanaler som fanns var det inga roliga saker, det var någon klassisk konsert möjligen, men inget skoj och glam precis. Och bara sorgsen musik på radion.
”Man fick ju knappt vara glad kändes det som”, sa chefredaktören, som också mindes ”Jesus från Nasaret” och andra bibliska serier och program från påskhelgen.
Kort och gott kan man säga att för ett barn var långfredagen visserligen en ledig dag från skolan, men ändå en av de tråkigaste på året.
Men åter till frågan om allt måste vara så förbannat roligt hela tiden?
Är det nödvändigt?
Kan det rent av vara nyttigt att ha tråkigt ibland? Jag menar, hur ska vi annars uppskatta det som är roligt?
När jag var liten fanns inga mobiler och iPads som man kunde förlora sig i, i timtal. Det fanns inga filmer eller serier att streama utan avbrott.
En bilresa på fyra timmar innebar kanske att man läste en serietidning om man inte blev åksjuk av det, tittade ut genom fönstret eller räknade hur många bilar man mötte av olika färger.
Vi behöver ha tråkigt
Men jag tror att hjärnan behöver ha lite tråkigt ibland, då kommer den förmodligen att bli mer kreativ.
Vad jag minns så hittade vi barn i alla fall på fler saker och lekar eftersom vi inte hade andra alternativ.
Nu låter jag ju som jag är hundra år gammal och jag kan inte låta bli att tänka på hur bra min farfar och min pappa tyckte att vi som var barn på 70- och 80-talet hade det jämfört med deras uppväxt.
Äpplet faller väl inte långt från trädet men å andra sidan är det ju vanligt att man jämför sina barns uppväxt med sin egen och funderar över utvecklingen.
I mitt jobb träffar jag ju ungdomar hela dagarna och de är bokstavligen födda med en mobil/padda i handen. Dessutom har de datorer i skolan.
På raster sitter de ofta i grupper med näsan i mobilen och hemma vet jag att många använder sin lediga tid till att ”kolla serier” på datorn/paddan på sitt rum – eller spela datorspel.
De ser till att inte ha ”tråkigt”, hjärnan får hela tiden yttre stimulans från olika sociala medier, olika appar, spel, sms, chattar och filmer.
Ungarna vänjer sig vid att det hela tiden måste hända något, när det inte gör det blir det tråkigt.
Det får det inte bli – titta bara på skolan. Läraren ska motivera sina elever – lärandet ska vara lustfyllt – det ska helst vara pyttekorta små uppgifter så eleven kan få feedback direkt och gå vidare till nästa uppgift.
Ovidkommande information
Förmågan att koncentrera sig på en sak under en längre tid och att hålla fokus på uppgiften har generellt blivit sämre hos skolelever under de 27 år jag arbetat som lärare.
Det har gett konsekvenser för lärandet och elevers resultat. Definitivt.
Det känns som om elever inte kan lika mycket som förr och det beror ju naturligtvis inte på att de är mer korkade nu än för 30-40 år sedan. Nej, evolutionen tar längre tid på sig än så för att sänka intelligensnivån…
Men tänk så mycket, helt ovidkommande, information som en tonåring idag måste behandla när det blippar och bloppar i mobilen från alla appar och chattar de ska hålla sig ajour med. Inte konstigt att den ”tråkiga” informationen, som man ska lära sig i skolan, blir satt på undantag av den nöjeslystna hjärnan.
Att lära sig nya saker är inte och måste inte nödvändigtvis vara roligt, men det blir roligt efteråt när man väl kan det.
Ungdomarna skulle inte må dåligt av att lära sig ha lite tråkigt emellanåt, vi kanske skulle låta ”Stilla veckan” vara helt mobilfri Sverige?
Fast det hade nog blivit kaos – tänk er den abstinensen…
Men vi kanske skulle se till att långfredagen blev så där supertråkig som den en gång var. Eller?
Nåja, nu får ni ha en fortsatt trevlig påskhelg och se till att vila hjärnan ordentligt.
/Thomas
Foto: Freepik
Krönikör. Lärare som levererar lördagskrönikan om skolan, samhällsfrågor, sport och mycket mer. Åsikter som uttrycks i krönikan är skribentens egna.