DEBATTARTIKEL
En sak som blivit alltmer populär bland oss ungdomar är att köra och meka med A-traktorer.
Ett problem som uppkom ett tag efter att detta blivit populärt var att många byggdes om på olika sätt för att man skulle kunna köra snabbare med dem.
Om vi i stället höjer maxhastigheten till 45 kilometer per timme skulle vi lösa ett flertal problem.
Ett av dessa problem som uppkommit med en allt högre användning av A-traktorer är olyckor med dem.
Problemet har blivit större då användningen har blivit större, om man har velat gå över gränsen på 30 kilometer per timme.
Incitament
Med hjälp av en knapp och lite mekande med bilen kan A-traktorn gå långt över 30.
Då är det lätt för föraren att göra en omkörning med sin A-traktor, med risken att det slutar med en krock för att föraren kör för fort.
Om vi istället skulle höja maxhastigheten till 45 kilometer per timme tror vi i Ungsvenskarna att vi skulle bli av med incitamentet till att köra långt över gränsen.
När det finns en låg gräns kör man hellre mycket över gränsen än bara strax över gränsen.
En del anser att det skulle vara farligt att låta en A-traktor gå i 45 kilometer i timmen på grund av krockrisken, men detta är ett mycket dåligt motargument.
En EU-moped får köra i 45, men inte en A-traktor.
Personerna i A-traktorn är mycket mer skyddade än personen på EU-mopeden.
På så sätt skulle vi ge ungdomarna mer frihet samtidigt som vi ökar säkerheten i trafiken för andra bilister.
En annan sak som skulle bli bättre om man skulle höja denna låga hastighetsgräns är att förbrukningen för A-traktorer skulle bli lägre.
Minskar utsläppen
När man höjer hastighetsbegränsningen kan man också höja antalet växlar.
Då skulle man minska utsläppen och göra det billigare för den som tankar.
Sammantaget kan fler bli vinnare om vi skulle höja hastighetsgränsen på A-traktorer från 30 till 45 kilometer per timme.
Man skulle kunna få en säkrare trafik, lägre utsläpp, lägre förbrukning per mil, och därmed ett billigare färdmedel.
Allt detta plus en större frihet för ungdomarna att köra sitt fordon i den hastighet de vill.
Anton Liljegren Johansson
Distriktssamordnare
Ungsvenskarna i Kalmar län
Cassandra Edelsvärd
Lokal kontaktperson
Ungsvenskarna i Nybro
Foto: Adobe Stock (överst)
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se