ANNONS

Råsvik badplats
Foto: Peter A Rosén

FÖRSLAG: Sverigedemokraterna vill bygga en cykelväg mellan Kristdala och sjön Hummeln

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KRISTDALA

I en fullmäktigemotion föreslår Sverigedemokraterna att Oskarshamns kommun ska utreda möjligheten att bygga en cykelväg mellan Kristdala och sjön Hummeln/Råsviks badplats.

I motionen, som är undertecknad av oppositionsrådet och gruppledaren Leif Axelsson, står det att cykelvägen bör vara tydligt avskild från vägen, för att minimera olycksrisken.

Leif Axelsson (SD)
Leif Axelsson (SD). Foto: Peter A Rosén

Det ska vara en trygg och säker passage för cyklister i alla åldrar, betonar partiet.

“Kristdala och Hummeln är två viktiga platser i vår kommun som i dag saknar en säker cykelväg som förbinder dem”

Sverigedemokraterna i Oskarshamns kommun

”Kristdala och Hummeln är två viktiga platser i vår kommun som i dag saknar en säker cykelväg som förbinder dem. Många barn och ungdomar cyklar dagligen längs en tungt trafikerad väg för att nå badplatsen. Denna situation innebär risker för deras säkerhet och hälsa, samt innebär ett hinder för att uppnå våra mål om hållbara utveckling och en levande landsbygd. Vi föreslår därför att kommunfullmäktige agerar för att bygga en cykelväg mellan Kristdala och Hummeln”, står det i motionen.

Partiet fortsätter:

”Säkerhetsaspekter att ta i beaktande:

a. Separera cykelvägen från fordonsvägen med hjälp av fysiska barriärer, som exempelvis refuger, staket eller växtlighet, för att förhindra kollisioner mellan cyklister och fordon.

b. Installera lämplig belysning längs cykelvägen för att säkerställa god synlighet och trygghet under kvällar och tidiga morgnar.

c. Se till att cykelvägen har tydliga vägmärken och markeringar för att underlätta och guida cyklister längs sträckan.

Miljöaspekter att ta i beaktande:

a. Utforma cykelvägen med hållbara material och byggmetoder för att minimera miljöpåverkan.

b. Plantera träd, buskar och annan grönska längs cykelvägen för att bidra till ökad biologisk mångfald och skapa en trevlig och naturnära cykelupplevelse.

c. Utvärdera möjligheten att anlägga en ekologisk korridor längs cykelvägen för att främja djurlivets rörelse och överlevnad.

Aspekter om en levande landsbygd att ta i beaktande:

a. Se till att cykelvägen ansluter till befintliga cykelvägar i området för att möjliggöra en sömlös och sammanhängande cykelinfrastruktur.

b. Skapa informationsskyltar längs cykelvägen som berättar om intressanta platser, kulturella sevärdheter och naturupplevelser i området för att främja turism och besöksnäringen i landsbygden.

c. Undersök möjligheten att samarbeta med lokala företag och organisationer för att skapa aktiviteter och evenemang längs cykelvägen och därmed främja den sociala och ekonomiska utvecklingen i området.

Ekonomiska aspekter att ta i beaktande:

a. Utred kostnaderna för att bygga och underhålla cykelvägen och inkludera dem i den kommunala budgeten. Undersök även möjligheten att söka extern finansiering genom regionala eller nationella bidrag och samarbetsprojekt.”

Arkivfoto: Peter A Rosén (Råsviks badplats, sjön Hummeln utanför Kristdala)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS