SVERIGE
Enligt Svensk Handels Stilindex ökade försäljningen av kläder i Sverige med blygsamma 1,3 procent i september jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skor var lite starkare: 5,3 procent. “Hösten är en kritisk period för handeln”, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Resultatet speglar de tuffa utmaningar som modebranschen fortsatt står inför, där man är beroende av både väderförhållanden och konsumenternas vilja och möjlighet att spendera pengar.
– Hösten är en kritisk period för handeln, men vi ser tyvärr att konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp. Vi ser en långsam uppgång, men långt ifrån den energikick branschen faktiskt behöver, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Vädret betydande faktor
För många inom sko- och modehandeln har vädret varit en betydande faktor. Varma höstmånader kan fördröja efterfrågan på säsongsbetonade kläder och skor, vilket påverkar försäljningssiffrorna negativt. De sista septemberdagarnas relativa kyla gjorde att avslutningen på månaden blev något bättre för flera sko- och modeföretag. Samtidigt påverkas handeln starkt av konsumenternas ekonomiska situation, vilket gör det svårare för butiker att locka till köp.
– Det är tydligt att inte bara vädret utan också den ekonomiska osäkerheten påverkar konsumtionen, fortsatta räntesänkningar är en förutsättning för att få snurr på ekonomin, säger Sofia Larsen och fortsätter.
– Vi hoppas på en starkare utveckling längre in på hösten, men branschen möter en tuff situation där både väderprognoser och konsumentbeteenden kommer spela en viktig roll. Nu hoppas vi på en desto starkare oktobermånad, avslutar Sofia Larsen.
Foto: Freepik