BONUS
Under 2025 äger det 76:e världsmästerskapet i Formel 1 rum. Och det är ingen överdrift att säga att tävlingen är motorsportens snabbaste gren på fler än ett sätt – inte nog med att bilarna i princip är snabbast i världen, sporten vilar inte heller på hanen vad gäller förändringar i laguppställningar och tekniska förutsättningar.
Från 2024 års lista på aktivt tävlande Formel 1 förare kommer det att ske en hel del skiften inför Formel 1 2025, som går av stapeln via 24 deltävlingar (så kallade Grand Prix) mellan mars och december. I skrivande stund är inte alla förare helt klara, men redan nu är det tydligt att det kommer att bli en intressant årgång för både fans och deltagare.
Lagändringar i Formel 1 – så här ser det ut inför 2025
- Lewis Hamilton går från Mercedes till Ferrari.
- Carlos Sainz Jr går från Ferrari till Williams.
- Andrea Kimi Antonelli plockas upp från Formel 2 och går till Mercedes.
- Nico Hülkenberg går från Haas till Sauber.
- Oliver Bearman plockas upp från Formel 2 och går till Haas.
- Esteban Ocon lämnar Alpine och ersätter danske Kevin Magnussen i Haas.
- Jack Doohan går från reserv till ordinarie förare i Alpine.
- Valtteri Bottas och Zhou Guanyu lämnar Sauber.
- Gabriel Bortoleto plockas upp från Formel 2 till Sauber.
Inga skandinaver i sikte i Formel 1
I och med att Kevin Magnussen kliver av från Haas återstår inga nordiska eller skandinaviska förare i Formel 1. Trots att motorsport är stort i både Sverige och grannländerna är det tunnsått med förare som lyckas ta sig hela vägen i Formel 1. Den senaste svensken som tog plats bakom ratten för ett Formel 1-lag var Marcus Eriksson, som körde 97 lopp mellan 2014 och 2018.
Totalt har Sverige haft tio förare med i Formel 1 genom tiderna, varav den kändaste utan tvekan är motorgeniet Ronnie Peterson som förolyckades tragiskt under en tävling på Monza i Milano 1978, bara 35 år gammal. Trots att han aldrig fick stå som vinnare på något helt mästerskap anses Peterson vara en av världens bästa förare genom tiderna.
Dagens svenska motorförare verkar i högre grad satsa på IndyCar i USA framför europeiska Formel 1. Vissa menar att det finns ekonomiska motiv till detta, men det anses också vara lite enklare att slå sig fram hela vägen till toppen i IndyCar än vad det är i Formel 1. Formel 1-ligan är jämförelsevis mindre, vilket gör konkurrensen per automatik hårdare.
Alla banor klara – här blir det sprintrace i Formel 1 2025
För att se Formel 1 live behöver man ge sig ut utanför Sveriges gränser. Det fanns visserligen ett svenskt Grand Prix en gång i tiden, då motorbanan i Anderstorp höll i ett Formel 1-race fem säsonger i rad, men det var på 70-talet och ser inte ut att vara aktuellt att återupptas.
Tävlingskalendern för 2025 är dock diger, med 24 planerade Grand Prix runtom i världen. Säsongen pågår mellan 16 mars och 7 december och kommer att bjuda på sprintrace i Qatar, Brasilien, USA, Miami (som har ett eget Grand Prix utöver USA:s ambulerande dito) och Kina. Fans av klassisk Formel 1 kan dessutom glädjas åt att banan i Monaco blir kvar i tävlingen, med kontrakt ända till 2031.