ANNONS

Barn och lärarinna i förskolan
Genrebild: Freepik

Flera förskollärare: “Hur mår vi egentligen? Inte bra, inte bra alls”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Hur mår vi egentligen? Inte bra, inte bra alls.

Dagens barn och ungdomar mår allt sämre.

Bris förklarar i sin rapport (Bris rapport 2018:1) att “barns livsvillkor behöver förändras för att bryta trenden med den ökande psykiska ohälsan bland barn och unga i Sverige”.

Att det dels handlar om att forma en skola som främjar god psykisk hälsa och en skola som skapar rätt förutsättningar för omsorg samt tidiga insatser när barn mår dåligt.

Något som är högst relevant för mig som förskollärare, då grunden för barns utveckling, lärande och hälsa i hög grad läggs i förskolan.

Här kan jag genom min yrkesroll verkligen påverka!

“Mår sämst”

Sätt stora barngrupper och barns psykiska hälsa/ohälsa i relation till ytterligare ett perspektiv.

Vi som arbetar i förskolan. Hur mår vi egentligen? Bra? Nej, inte bra, inte bra alls!

I en artikel från Vi Lärare kunde man förra året läsa rubriken “Nya siffror: Lärare mår sämst av jobbet”.

Vidare kunde man också läsa att det är just förskollärare, enligt siffror från Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan (2023), som hör till den mest utsatta gruppen när det handlar om stressrelaterade sjukskrivningar.

Hur långt ska det behöva gå innan det sker en förändring? 

Visselblåsarna

Vi är flera förskollärare som tröttnat på att stå tysta och se på när våra arbetsvillkor försämras och barnen blir lidande på grund av besparingar och stora barngrupper. Vi kräver förändring!

Genrebild: Freepik

+1
69
+1
14
+1
0
+1
2
+1
0
+1
11
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS