KALMAR LÄN
”Fler vänder sig till 1177.se efter målmedvetet arbete”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”Användandet av hemsidan 1177.se ökar i Kalmar län. Under 2024 har användningen av det digitala verktyget ökat signifikant, med nästan 10 000 fler inloggningar jämfört med förra året. Dessutom har antalet ärenden som hanteras via 1177.se ökat med cirka 2 500 ärenden per månad under samma period”, skriver S, C och V.
”Region Kalmar läns arbete med att uppmärksamma och förbättra tjänsterna på 1177 på nätet verkar få genomslag. Det handlar inte bara om att få invånarna att använda 1177.se, utan också om en omställning för regionens verksamheter. Under det senaste året har vårdens verksamheter nästan fördubblat antalet ärenden via 1177 på nätet. Parallellt har telefonväntetiderna minskat märkbart”, skriver de tre partierna.
“Stärka patienters egenmakt”
– Det vi vill se är smidiga och bra sätt för invånare att få det stöd de behöver. Genom att tillgängliggöra digitala tjänster kan vi även stärka patienters egenmakt. Vi ska ge de verksamheter som går i bräschen en eloge och lyfta dem som goda exempel. Poängen med digitala verktyg är ju att det ska bli smidigare för både patienter och medarbetare. Det vi nu ser tyder på att allt fler upptäcker de fördelar 1177.se har vilket är glädjande, säger Mattias Adolfson (S), som är ordförande för regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsberedning.
”Regionens framgångsrika strategi har varit att göra implementeringen verksamhetsdriven. Genom att låta enskilda verksamheter berätta om sina konkreta förbättringar har vi skapat inspiration och påskyndat digitaliseringen”, skriver S, C och V.
“Politiken behöver driva på”
– Vi arbetar ständigt för att stärka tillgängligheten inom vården och genom lösningar som 1177.se kan vi göra just det. Att vården har smidiga onlinelösningar är något som de allra flesta förväntar sig, då måste vi se till att bättre möta upp invånarnas förväntningar. Politiken behöver driva på utvecklingen, men i en takt som verksamheter och patienter klarar av, säger Emmy Ahlstedt (C), som är regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.
”Inför digitaliseringen av kallelser har Region Kalmar län utvecklat en ny kommunikationsmetod. Genom att skicka meddelanden direkt till patienter kan de nu även bifoga digitala sjukresebiljetter – en möjlighet som hinns med vid telefonkallelser med kort varsel. Detta gör att fler kan ta del av de tider de erbjuds”, skriver partierna.
“Smidig övergång”
– Det här är ett sätt för oss att möta framtidens kompetensutmaningar och vårdbehov. Att göra arbetet effektivare och enklare för medarbetarna gör att vi kan möte de alltmer komplicerade vårdbehov som kommer med en allt äldre befolkning. Vi behöver samtidigt vara medvetna om att vi som politiker inte bara kan önskar oss en snabb omställning. Vi behöver ge personal och patienter det de behöver för en smidig övergång, säger regionrådet Lena Granath (V).