ANNONS

Kvinna som får en present av ett barn
FOTO: FREEPIK

Evenemangsbiljetten är årets julklapp

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Pandemin har kännetecknats av social distansering, frenetisk handtvätt och nöjen som antingen åtnjutits inom hemmets fyra väggar eller ute i naturen. När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad som saknats dem mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans.

Därför är Årets julklapp 2021 evenemangsbiljetten.

För trettiofjärde året i rad utses Årets julklapp av HUI. Till följd av pandemin har både 2020 och 2021 präglats av inställda och uppskjutna evenemang. När restriktionerna nu hävs märks en vilja att komma ut och träffa människor i sociala sammanhang.

Svenskarna längtar efter evenemang

Biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterar om en uppgång i besök på hemsidan och köp av biljetter med över 100%. Enligt konsertarrangören Luger har biljetter till artister som Thåström, Amason och Yung Lean sålt slut rekordsnabbt och en match i damallsvenskan slog nyligen publikrekord – det är tydligt att vi svenskar längtar efter att uppleva evenemang igen. När det nu går kommer kulturevent, livesport och andra sociala upplevelser att ta större plats i våra liv framöver.

– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, VD på HUI.

Evenemang gynnar detaljhandeln

Under det senaste året har det blivit tydligare hur konsumtionen i olika branscher hänger ihop. När stora delar av samhället har varit stängt har konsumtion kopplad till det sociala livet uteblivit. Det har varken funnits behov av att köpa nya kläder eller gå till frisören. När människor nu börjar röra sig i samhället och delta i evenemang bidrar det även till att driva konsumtionen i andra delar av detaljhandeln och besöksnäringen som fått stå tillbaka under pandemin.

– Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.

Juryns motivering till årets julklapp

Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.

Läsarfråga

Årets julklapp är evenemangsbiljetten. Önskar du dig en biljett i julklapp?
402 röster
Evenemang bidrar till detaljhandeln enligt Emma Hernell, VD på HUI. Kanske vill vi ha nya kläder, skor, smycken och en ny frisyr. Foto: HUI Research AB

FAKTA / ÅRETS JULKLAPP

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
  • Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
  • Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Årets julklapp genom åren:

  • 1988 Bakmaskin
  • 1989 Videokamera
  • 1990 Wokpanna
  • 1991 Cd-spelare
  • 1992 Tv-spel
  • 1993 En doft (parfym)
  • 1994 Mobiltelefon
  • 1995 Cd-skiva
  • 1996 Internetpaket
  • 1997 Elektroniskt husdjur
  • 1998 Datorspel
  • 1999 Bok
  • 2000 Dvd-spelare
  • 2001 Verktyg
  • 2002 Kokbok
  • 2003 Mössa
  • 2004 Platt-tv
  • 2005 Pokerset
  • 2006 Ljudbok
  • 2007 GPS-mottagare
  • 2008 En upplevelse
  • 2009 Spikmatta
  • 2010 Surfplatta
  • 2011 Färdigpackad matkasse
  • 2012 Hörlurar
  • 2013 Råsaftcentrifug
  • 2014 Träningsarmband
  • 2015 Robotdammsugare
  • 2016 VR-glasögon
  • 2017 Elcykel
  • 2018 Återvunnet plagg
  • 2019 Mobillåda
  • 2020 Stormköket

Källa: HUI Research AB

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS