ANNONS

Akutmottagningen på Oskarshamns sjukhus
Akutmottagningen på Oskarshamns sjukhus. Foto: Peter A Rosén

Enkät: Akutmottagningarna i länet rankas som några av de allra bästa i landet – ”väldigt glädjande”

ANNONS

KALMAR LÄN

”Akutmottagningarna i länet rankas som några av de allra bästa i landet av invånarna. Det framgår av Nationell patientenkät som presenterades på onsdagen”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”I fem av de sju dimensioner som mäts placeras Region Kalmar län som tvåa i landet av patienterna. När det gäller respekt och bemötande får regionen högst betyg av samtliga 21 regioner. Jämfört med den senaste mätningen, 2022, höjer sig Region Kalmar län inom sex av sju dimensioner”, skriver regionen.

”De som ska hyllas”

– Att våra resultat är ännu bättre än för två år sedan är naturligtvis väldigt glädjande och ett kvitto på att det fantastiska arbete som våra medarbetare på akutmottagningarna lägger ned ger resultat. Det är de som ska hyllas, säger hälso- och sjukvårdsdirektören Johan Rosenqvist.

”Inom samtliga sju områden ligger Region Kalmar län över genomsnittet i landet. När det gäller enskilda dimensioner får regionen högsta siffran när det gäller tillgänglighet”, skriver regionen.

”De sju dimensioner som enkäten redovisar rymmer ett antal frågor där svaren sedan räknas samman till en andel positiva svar.”

– I patientenkäten finns också öppna svar där patienten själv får formulera sig och komma med synpunkter. För oss är de viktiga för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas och förbättra oss, säger Johan Rosenqvist.

Så här ser resultaten ut för Region Kalmar län:

Helhetsintryck: 89,2 procent. Tvåa i landet.

Frågor om patienten ansåg att behovet av vård blivit tillgodosett, om man kände sig väl omhändertagen och om man skulle tänka sig rekommendera mottagningen till någon annan.

Emotionellt stöd: 82,2 procent. Tvåa.

Frågor om patienten bemöttes med medkänsla och omsorg och om man fick känslomässigt stöd av läkaren.

Delaktighet och involvering: 82,3 procent. Tvåa.

Frågor om man var delaktig i beslutet kring behandlingen, om läkaren gjorde patienten delaktig i behandlingen och om läkaren tog hänsyn till patientens egen erfarenhet av sin sjukdom.

Respekt och bemötande: 88,3 procent. Etta.

Frågor om patienten fick tillräcklig avskildhet vid samtal med personal om vård och behandling och om bemötandet var respektfullt och värdigt.

Kontinuitet och koordinering: 79,6 procent. Fyra.

Frågor om patienten upplevde att personalen var samstämmig i kommunikationen, om de samarbetade väl och om de var insatta i tidigare kontakter med vården.

Information och kunskap: 73,1 procent. Tvåa.

Frågor om man fick reda på hur patienterna prioriterades på mottagningen, om man fick svar som man förstod på de frågor man ställde och om man fick tillräcklig information om medicinering och sjukdomen.

Tillgänglighet: 89,6 procent. Tvåa.

Frågor om patienten fick tillräcklig information om vården och behandlingen, om läkaren förklarade vad olika provtagningar gett för resultat, om det gavs information om mediciner och dess biverkningar och vart man kunde vända sig om man hade frågor efter besöket på akuten.

”Lite bättre varje dag”

– Det är ingen överraskning att våra akutmottagningar anses ligga i topp i den här mätningen, det har de gjort i flera mätningar nu. Men att personalen på våra sjukhus lyckats förbättra redan bra resultat är imponerande. Vi har visat att en politik som ger förvaltningen de verktyg som behövs för att skapa en behovsstyrd vård också skapar förtroende för vården, säger Mattias Adolfson (S), ordförande för regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsberedning.

– Visst är det roligt att regionen är en av de bästa i landet, men det som är mest glädjande är våra förbättringar. Våra akutmottagningar anses fortsatt vara bäst i landet när det kommer till respekt och bemötande, men vi förbättrar samtidigt våra resultat! Framåt får vi inte glömma att vara ödmjuka och se till att hålla i arbetet. Att vi har så bra akutmottagningar är också en effekt av att regionen kan ta hand om invånarna innan de är i behov av akutvård. Även där blir vi lite bättre varje dag, säger Emmy Ahlstedt (C) regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

”Trygg och tillgänglig vård”

– Vi arbetar just nu med att förbättra akutvårdens flöden i länet för att säkerställa att patienterna får rätt vård på rätt plats i rätt tid. Det innebär bland annat att patienter med mindre akuta besvär i första hand får stöd från hälsocentralerna, samtidigt som vi ser över hur ambulansernas uppdrag kan tydliggöras. Förändringarna kan innebära ett ökat ansvar både för akutvården och primärvården, men målet är alltid att ge en trygg och tillgänglig vård, minska väntetiderna och använda våra resurser på bästa sätt, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.

Emmy Ahlstedt (C), Mattias Adolfson (S) och Lena Granath (V). Foto: SCV-majoriteten
Emmy Ahlstedt (C), Mattias Adolfson (S) och Lena Granath (V). Foto: SCV-majoriteten

Fakta/Nationell patientenkät

”I höstas skickades totalt 43 137 enkäter ut till patienter i Sverige som nyligen besökt en akutmottagning. I Kalmar län gick enkäten till 1 818 personer, som besökt akutmottagningarna i Kalmar, Oskarshamn eller Västervik. 622 personer eller 34,2 procent tog möjligheten att svara på frågorna. För hela landet var svarsfrekvensen 35,9 procent”, skriver regionen.

+1
10
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS