KALMAR LÄN
“Hela 27 procent av personalen i förskolorna i Kalmar län saknar rätt utbildning”, skriver fackförbundet Sveriges Lärare i ett pressmeddelande.
– Det är skamligt. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande?
Det säger fackförbundets ordförande Anna Olskog.
“27 procent av alla anställda i förskolan i Kalmar län saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Bara 52 procent av personalen har förskollärarexamen. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt”, skriver fackförbundet.
“Helt fel väg att gå”
– Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, säger Anna Olskog.
“Det finns stora regionala skillnader i utbildningsnivån på förskolan. Bland kommunerna i Kalmar län sticker Högsby ut med särskilt hög andel personal utan rätt utbildning – hela 41 procent. Jämfört med andra län har Kalmar en förhållandevis låg andel personal utan utbildning”, skriver Sveriges Lärare.
“Sveriges Lärares genomgång av Skolverkets statistik visar att det råder stor brist på behöriga lärare i förskolan. För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av förskollärarna ha förskollärarexamen. Men det är bara tre kommuner i hela Sverige som når den nivån. I Kalmar län hade 52 procent av personalen förskollärarexamen förra året. Det innebär att det saknas drygt 300 behöriga lärare i länets förskolor. I landet som helhet är det 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen.”
“Ovärderlig”
– Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan lägger grunden för barns framtida skolgång, säger Anna Olskog.
“Bristen på behörig personal är inte bara ett problem för barnen, utan också för de anställda. I en enkätundersökning bland medlemmarna i Sveriges Lärare svarade hela 86 procent av lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Därför är behovet av planeringstid skriande”, skriver Sveriges Lärare.
– Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.
Kommun för kommun – här saknar flest rätt utbildning i förskolan i Kalmar län
Kommun | Andel som saknar rätt utbildning | Andel med förskollärarexamen |
---|---|---|
Högsby | 41 % | 42 % |
Hultsfred | 37 % | 42 % |
Västervik | 36 % | 44 % |
Vimmerby | 35 % | 43 % |
Emmaboda | 35 % | 46 % |
Mönsterås | 31 % | 46 % |
Oskarshamn | 30 % | 44 % |
Mörbylånga | 22 % | 55 % |
Nybro | 21 % | 64 % |
Borgholm | 21 % | 61 % |
Kalmar | 19 % | 60 % |
Torsås | 18 % | 61 % |
Källor
“Alla statistikuppgifter kommer från Skolverket och avser år 2023.
Vi definierar andelen med rätt utbildning som antalet heltidstjänster, minus anställda med oavslutad pedagogisk högskoleutbildning eller gymnasial utbildning för arbete med barn, minus anställda med annan utbildning.
Behörighet definieras som andelen alla heltidstjänster i förskolan som innehas av personer med förskollärarexamen”, skriver Sveriges Lärare.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.