NÄRINGSLIV
Trots att e-handeln gick starkare än någonsin under pandemin fortsätter tillväxten. Under andra kvartalet 2021 växte e-handeln i Sverige med 8% jämfört med samma period förra året. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator som presenterades för första gången tidigare i veckan.
Till följd av de höga jämförelsetalen från förra året, och det faktum att restriktionerna har lättats, var det väntat att tillväxttalen skulle bli betydligt lägre nu.
“E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Kläder och skor ökar mest
Till och med augusti 2021 växte försäljningen av kläder och skor på nätet med 32% jämfört med samma period förra året. Möbler och heminredning ökade med 25% och hemelektronik med 23%. E-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, steg med 19%.
2Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten”, säger Johan Davidson.
Ökad e-handel från utlandet i juli och augusti
E-handeln från utlandet växte med sju procent under andra kvartalet och tillväxten har tagit ytterligare fart i juli och augusti. De senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13 miljarder kronor från utlandet.
“Vi ser att e-handeln från utlandet har tagit fart under sommarmånaderna och ökat jämfört med förra året”, säger Johan Davidson.
FAKTA / Svensk Handels E-handelsindikator
Svensk Handels E-handelsindikator är en återkommande månatlig undersökning som genomförs av Novus på uppdrag av Svensk Handel. E-handelsindikatorn kommer framöver att kompletteras med ytterligare nyckeltal.
Foto: Svensk Handel