OSKARSHAMN
“Vad händer med en historia om ingen för den vidare på ett attraktivt sätt? Den glöms bort. I Oskarshamns kommun har vi ett unikt museum i världsklass – Döderhultarmuseet. För att fler ska vilja söka sig till Döderhultarn och de starka historierna som hans figurerar berättar, ska Döderhultarmuseet nu ta steget in i en modern samtid”, skriver Oskarshamns kommun i ett pressmeddelande på torsdagen.
“Något som Kulturhuset i Oskarshamns kommun är skickliga på och får mycket beröm för är att skapa möjligheter till kulturupplevelser av alla de slag. Men för att upplevelseutbudet ska fortsätta vara attraktivt måste det hela tiden ses över och utvecklas. Döderhultarmuseet, så som det erbjuds idag, öppnade 2011. Tio år senare, alltså 2021, är det dags för en uppdatering.”
– Jag har länge önskat utveckla Döderhultarmuseet, att uppdatera upplevelsen så att den känns modernare i tilltalet. Ett museums upplevelsevärde skapas bland annat genom hur historien som ska berättas förpackas och presenteras, säger kulturchef Peter Ekberg.
“Världsklass”
“Döderhultarmuseet är ett unikt museum i världsklass, men för att locka nya besökare, inte minst barn och unga, behöver museet ta steget in i samtiden för att möta de nya krav som ställs”, skriver kommunen.
– För oss är det viktigt att det finns ett rikt kulturutbud i vår kommun, ett utbud där det finns något för alla, säger Anton Sejnehed (S), ordförande för bildningsnämnden. Vi vill att fler barn och unga ska söka sig till kultur, och då måste vi skapa kulturupplevelser som möter deras krav och önskemål.
“Den yngre målgruppen har i många fall andra referensramar för sina upplevelser och ställer andra krav på hur historieberättandet på ett museum ska gå till.”
– I de fallen spelar det ingen roll hur exklusivt vi som utställare betraktar innehållet. Vi måste skapa något med högre attraktionsvärde än det som enbart statiska montrar erbjuder. Några exempel är möjligheten till interaktivitet genom digitalisering av skulpturer, montrar och föremål. På så sätt kan man på ett pedagogiskt och lustfullt sätt ta del av historien om Döderhultarn, berättar Peter Ekberg.
Det digitala tilltalet blir alltmer väsentligt i museivärlden, precis som i andra upplevelsesammanhang.
“Måste ha med oss”
– Detta är något vi måste ha med oss för att vi ska kunna locka nya generationer till museerna. Att dessutom ha möjlighet att arbeta pedagogiskt med skolbarn och unga vuxna med modern teknik är väsentligt för museets framtida status, avslutar Anton Sejnehed.
Bildningsnämnden har föreslagits att fatta beslut om att genomföra moderniseringen vid sitt sammanträde den 2 november.
Bilden på skulpturen av Döderhultarn är tagen i Källströmsgården i Påskallavik.
TEXT & FOTO
PETER A ROSÉN
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.