OSKARSHAMN
Den skämtsamme skulle kunna slå fast att Döderhultarmuseet i Oskarshamn har förvandlats till Moderna Museet.
Kommunen har lagt omkring en halv miljon kronor på en uppgradering av det världsunika museet.
– Detta gjorde vi för att lyfta den befintliga upplevelsen av museet. Fler ska kunna ta del av den exklusiva utställningen, säger Peter O Ekberg, som är kulturchef i Oskarshamns kommun.
– Vi fick fin respons från besökarna på Döderhultarmuseet i dag (lördag). Vi är väldigt nöjda, säger Emelie König, som är enhetschef för information och evenemang (där ingår även museerna).
Lokalpressen bjuds in till en rundvandring på lördagen.
“Fantastiskt roligt”
Anton Sejnehed (S) är ordförande i bildningsnämnden. Han gläds åt att det var knökfullt i kulturhuset under den första kulturhuslördagen sedan pandemiutbrottet för drygt ett och ett halvt år sedan.
– Det är fantastiskt roligt att vi återigen är där. Här har det varit sagostund, målningsaktiviteter och pyssel – och kulturskolan framträdde. Vi har också haft många besökare på våra museer (det var inträdesfritt under lördagen). Det har varit en dag med liv och rörelse, säger han.
Anton Sejnehed fortsätter:
– Det känns bra att vi under pandemin ändå tog tillfället i akt och började fundera på hur vi kan utveckla verksamheten. Uppgraderingen av Döderhultarmuseet är en del i det utvecklingsarbetet.
– Döderhultarmuseet har blivit mer interaktivt. Mer digitalt. Man kan, exempelvis, skapa sin egen träskulptur, med sitt eget ansikte.
Ett roligt inslag som definitivt går hem – framför allt hos de allra yngsta besökarna – konstaterar Anton Sejnehed, som har testat detta tillsammans med sin egen 3-åring.
På ett annat ställe finns det en karta, där besökarna med hjälp av knapptryck kan hänga med i Döderhultarns fotspår världen över.
Figurerna står kvar där de stod tidigare.
Det är det interaktiva som har lagts till, som sagt var (en tjänst som har köpts in från samma proffs som har arbetat med exempelvis Abba-museet).
– Det fanns en oro för att vi skulle göra om museet. Det har vi inte gjort. Till upplevelsen har vi i stället adderat mer, och lättillgängligare, information (det finns totalt åtta QR-koder på Döderhultarmuseet). I stället för att läsa lite text på bronsplaketter på montrarna, så kan man få information genom att trycka på en knapp. En stor del av informationen har inte varit tillgänglig tidigare. Man tvingades leta upp den, säger Peter O Ekberg.
– Som besökare får man en dimension till – en kontext, ett sammanhang, säger Anton Sejnehed.
Här finns också filmer och ljud som definitivt lyfter helhetsupplevelsen av Döderhultarmuseet.
– Vi kan dessutom byta ut filmerna när vi exempelvis vill att det ska vara lite mer julinspirerat. Vi har själva gjort filmerna och läst in texterna, säger Emelie König.
– Ja, vi är vana vid att producera rörlig bild efter jobbet med kulturkanalen, konstaterar Peter O Ekberg.
2018 arrangerades Döderhultarns kalas i kulturhuset – det var då 150 år sedan han föddes.
Anton Sejnehed berättar att museet brukar ha mellan 11 000 och 12 000 besökare under ett normalår.
Läs mer om Döderhultarmuseet här.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.