LÄNET
”Nya stambanor för höghastighetståg är den stora satsningen i den nationella infrastrukturplan som Trafikverket har tagit fram. När regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden i dagarna har behandlat yttrandet över planen, har Kristdemokraterna och Moderaterna tydligt markerat mot höghastighetsbanorna”, skriver de båda partierna i ett pressmeddelande.
– Det är helt uppenbart att höghastighetsbanor är olönsamma och kostar alldeles för mycket pengar i förhållande till vilka positiva effekter de skapar. Det gör att pengarna inte räcker till vägunderhåll som är helt nödvändigt i vårt län, fastän staten satsar mer än någonsin på infrastruktur. För mig är det därför omöjligt att ställa mig bakom ett yttrande där det står att dessa nya stambanor bör byggas så fort som möjligt, säger Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden (bilden).
Politiskt prestigeprojekt
– Regeringen försöker än en gång rymma från sin infrastrukturskuld till Kalmar län och regionmajoriteten underlättar genom att i yttrandet mana på för en snabbare utbyggnad av nya höghastighetsbanor mellan storstäderna, ett mycket kritiserat politiskt prestigeprojekt mellan storstäderna som är en av grundorsakerna till att vårt län tillhör de stora förlorarna i den nya infrastrukturplanen. Vi vill i stället att höghastighetsbanorna prioriteras ner, vilket skulle möjliggöra miljardsatsningar på vägar och järnvägar i Kalmar län, säger Pär-Gustav Johansson (M), oppositionsråd och vice ordförande i regionala utvecklingsnämnde.
Foto: Region Kalmar län