ANNONS

Den svenska spelregleringen är ett fiasko – reglerade marknaden på casino går mot 50 %

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

CASINO & SPEL

När den svenska spelmarknadsreformen trädde i kraft i januari 2019 var målsättningen att skapa en trygg och reglerad spelmiljö. Genom strikta regler och licensiering av spelbolag skulle spelarna skyddas från riskerna med spelberoende och oansvarigt spelande.

Fem år senare står vi inför en verklighet där den reglerade marknadens andel stadigt minskar, nu på väg mot 50%. Vad gick fel, och hur kan vi vända denna negativa utveckling?

Fem år av misslyckad spelreglering: Vad gick fel?

Den svenska spelmarknadsreformen syftade till att skapa en säker och kontrollerad spelmarknad. Målet var att skydda konsumenterna och säkerställa att spelbolagen agerade ansvarsfullt. Trots dessa syften finns det en del som talar för att det var en misslyckad satsning. Marknadsandelen för den reglerade spelmarknaden har minskat och närmar sig nu 50%. Vad gick egentligen fel?

En av de största problemen har varit att den svenska spelregleringen har varit för restriktiv och byråkratisk. Spelbolagen har ställts inför en mängd krav och restriktioner som har gjort det svårt att erbjuda attraktiva produkter och tjänster. Detta har lett till att många konsumenter har vänt sig till den oreglerade marknaden, där spelupplevelsen ofta är mer lockande och mindre begränsad. 

Konsumentskyddet som konsumenterna övergett

Sverige stoltserar med att ha ett av världens starkaste konsumentskydd inom spelbranschen. Online casino med svensk licens har fördelar som registrering med bankid, spelpaus och även blixtsnabba betalningsalterternativ som casino med Swish. Trots detta har många spelare övergett den licensierade marknaden till förmån för den oreglerade och ofta illegala marknaden. 

En orsak är att de restriktioner som införts för att skydda spelarna ofta upplevs som överdrivet begränsande. Insättningsgränser, spelpauser och andra restriktioner har irriterat många spelare som känner att deras frihet att spela på egna villkor har inskränkts. Dessutom har den svenska spelregleringen inte lyckats stänga av tillgången till olicensierade spelbolag, vilket gör att spelarna enkelt kan vända sig till dessa alternativ.

Regeringens restriktioner: En nedförsbacke för licensierat spel

Pandemin har satt ytterligare press på den svenska spelmarknaden. Regeringens restriktioner, inklusive tillfälliga insättningsgränser och spelgränser, har fått många spelare att söka sig bort från den licensierade marknaden. Även skattehöjningar har bidragit till att göra det svårare för licensierade spelbolag att konkurrera med olicensierade aktörer.

Det har också visat sig att dessa restriktioner inte har haft den önskade effekten av att minska spelberoende. Istället har de drivit spelare till den oreglerade marknaden, där risken för spelberoende kan vara högre eftersom det saknas tillräckligt konsumentskydd.

Vad Sverige kan lära av Danmark och Storbritannien

För att förstå hur Sverige kan vända den negativa trenden, kan vi titta på exempel från andra länder med mer framgångsrika spelregleringar, såsom Danmark och Storbritannien. Båda dessa länder har lyckats skapa en balanserad reglering som skyddar konsumenterna samtidigt som den tillåter spelbolagen att erbjuda attraktiva produkter.

I Danmark har man infört en licensieringsmodell som är mer flexibel och mindre byråkratisk än den svenska. Detta har gjort det enklare för spelbolagen att verka inom de lagliga ramarna samtidigt som konsumentskyddet har upprätthållits.

Storbritannien, å andra sidan, har fokuserat på att skapa en robust tillsynsmyndighet, Gambling Commission, som övervakar och reglerar spelmarknaden. Myndigheten har befogenheter att snabbt agera mot olicensierade aktörer och säkerställa att licensierade bolag följer strikta regler för ansvarsfullt spelande.

Vägen framåt: Hur vi kan reparera den svenska spelmarknaden

För att förbättra den svenska spelmarknaden och göra den mer attraktiv för konsumenterna krävs det en rad åtgärder. Här är några förslag:

  • Stärk tillsynen: Genom att ge Spelinspektionen större befogenheter att agera mot olicensierade aktörer och säkerställa att licensierade bolag följer reglerna kan konsumentskyddet förbättras. Orsaken till att spelproblematiken kan fortsätta är att de olicenserade alternativen kvarstår, så för att minimera spelproblematiken behöver denna möjlighet bli restriktivare. 
  • Förenkla licensieringsprocessen: En annan väg att gå är att minska byråkratin och göra det enklare för spelbolagen att få och behålla en licens, då kan Sverige locka fler aktörer till den reglerade marknaden. Genom detta alternativ kan svenska lagstiftningen behålla kontrollen över fler spelare, dock utan att få till exakt de restriktioner som dagens reform tar sikte på.
  • Öka medvetenheten om ansvarsfullt spelande: Utbildningsinsatser och kampanjer som informerar spelare om riskerna med spelberoende och vikten av att spela ansvarsfullt kan bidra till att minska problemen. Att skapa medvetenhet om varför restriktionerna finns i den nya spelmarknadsreformen kan hjälpa spelare att välja en säkrare spelmarknad. 
  • Lär av andra länder: Genom att studera och implementera framgångsrika strategier från länder som Danmark och Storbritannien kan Sverige skapa en mer hållbar och attraktiv spelmarknad. Dock bör man alltid ta hänsyn till övrig lagstiftning och det faktum att spelmönster kan se olika ut i olika länder. 

Att Sverige behöver en ny strategi för sin spelreglering är uppenbart. En balans mellan effektivt konsumentskydd och attraktiva spelalternativ är nyckeln till att återvinna förtroendet från spelarna och säkerställa en hållbar spelmarknad för framtiden.

För mer information om situationen på den svenska spelmarknaden, kan du läsa ATG rapport om kanalisering för första kvartalet 2024 här eller en analys av de aktuella problemen här.

Foto: Anna Shvets/Pexels

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS