INSÄNDARE
Idag utgör skatt omkring hälften av priset för en liter bensin eller diesel.
På produktkostnaden finns hela fyra olika skatter: först moms, följt av energiskatt, därefter koldioxidskatt, och slutligen en andra moms som läggs på de två föregående skatterna.
Den exempellösa straffbeskattningen har gjort att Sverige har världens högsta bränslepriser, vilket slår hårt mot miljoner svenskar som är beroende av bilen i sin vardag: både för arbetet och under fritiden.
Utöver de höga skatterna, finns sedan flera år tillbaka också en så kallad reduktionsplikt. Det innebär att producenten tvingas blanda dyra biodrivmedel i bensinen och dieseln, vilket höjer priset för konsumenten.
“Ingen anledning”
Jag anser att de höga bränslepriserna är en av de största förklaringarna till avfolkningen av landsbygden, och därmed också ett av de största hindren för den ruralisering (där människor flyttar från stad till landsbygd) som skulle kunna bli verklighet.
Jag ser ingen anledning till att Sverige ska ha riktade straffskatter på bränsle, vilket inte påverkar världens utsläpp utan som bara gör det svårt för oss att klara vardagen i vårt eget land.
I de städer där biltrafiken måste minska, på grund av till exempel långa köer eller luftföroreningar, finns det betydligt fler effektiva sätt att göra det på än genom punktskatter på bensin och diesel.
Det kan handla om att erbjuda fler alternativ till bilen, att leda bort trafik från stadskärnor eller att ha vägtullar vid vissa tidpunkter.
Kevin Johansson
Genrebild: Freepik
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se