DEBATTARTIKEL
Invånarna ger sjukvården i Kalmar län toppbetyg igen.
Kalmar läns sjukvård hör till de bästa i Sverige och det är ingen tillfällighet.
Den senaste Hälso- och sjukvårdsbarometern visar återigen att invånarna har ett av landets högsta förtroenden för vården, med särskilt höga betyg för tillgänglighet och väntetider.
”Inte slå oss till ro”
Detta är ett resultat av målmedvetna satsningar och ett bevis på det fantastiska arbete som våra medarbetare gör varje dag.
Men vi kan inte slå oss till ro, vi måste fortsätta utveckla vården.
Det höga förtroendet för vården i Kalmar län är ingen slump.
Under lång tid har god tillgänglighet och hög patientsäkerhet varit kännetecken för Region Kalmar län.
”66 procent i Kalmar län anser att vården ges på lika villkor, klart över rikssnittet”
Angelica Katsanidou (S), Mattias Adolfson (S), Karin Helmersson (C) och Lena Granath (V)
I granskningar av vården sticker vi ut som den enda region utan vårdplatsbrist.
Dessutom håller vi takten uppe när det gäller att stärka länets hälsocentraler och göra dem mer tillgängliga i invånarnas vardag.
Genom utökade öppettider på hälsocentraler, satsningar på digitala lösningar och ett fokus på jämlik vård har vi byggt en sjukvård som människor kan lita på.
Samtidigt visar undersökningen att vi har mer att göra, inte minst när det gäller digital vård och hembaserade vårdlösningar.
66 procent i Kalmar län anser att vården ges på lika villkor, klart över rikssnittet.
”Nöjer oss inte”
Men vi nöjer oss inte där.
En jämlik vård kräver ständiga förbättringar, och vi arbetar aktivt för att alla, oavsett bostadsort, socioekonomisk bakgrund eller digital vana, ska ha lika god tillgång till vård.
Därför har vi i SCV-majoriteten satsat på att stärka hälsocentralerna i hela länet.
Genom utökade öppettider och fler resurser skapar vi en mer tillgänglig vård, inte bara i de största tätorterna, utan även i glesbygd och mindre samhällen.
Ett område där vi ser en positiv utveckling är användningen av 1177:s e-tjänster, där Kalmar län nu ligger över rikssnittet.
När fler använder 1177:s e-tjänster går det snabbare och smidigare att boka tider, läsa journaler och förnya recept.
”En utmaning”
Det frigör även tid för vårdpersonalen, som kan fokusera mer på patienter med större behov.
Därför arbetar vi vidare för att göra de digitala tjänsterna ännu mer användarvänliga och lättillgängliga för alla.
En utmaning vi står inför är att färre invånare än tidigare är positiva till att vårdas hemma med stöd av digital teknik.
Det är en tydlig signal om att dessa tjänster och informationen kring dem behöver utvecklas för att bättre möta patienternas behov och skapa trygghet.
En vanlig missuppfattning är att patienter som får vård i hemmet lämnas åt sitt öde, men så är det inte.
Digital teknik ska vara ett stöd och vården ska alltid utgå från patientens individuella behov.
Här behöver vi fortsätta samarbeta med länets kommuner för att stärka tryggheten i hembaserad vård.
Vi måste samtidigt säkerställa att digitala lösningar kan komplettera, avlasta och bidra där de gör som mest nytta.
”Sjukvård i toppklass”
De goda resultaten i Hälso- och sjukvårdsbarometern visar att Region Kalmar län har en sjukvård i toppklass.
Det är något vi ska vara stolta över, men det betyder inte att vi är nöjda.
Vi i SCV-majoriteten har höga ambitioner och kommer att fortsätta arbeta för en trygg, tillgänglig och jämlik vård för alla i länet.
För att lyckas behöver vi fortsätta ge våra medarbetare de bästa förutsättningarna och prioritera rätt satsningar.
Region Kalmar län toppar nationella mätningar år efter år.
Vi har byggt en sjukvård i toppklass, men vi ser det som en plattform att utveckla vidare, inte som en slutstation.
Vi ska fortsätta lyssna på invånarna, satsa på närhet och tillgänglighet och se till att vården är stark och hållbar även för kommande generationer.
Angelica Katsanidou (S)
Regionstyrelsens ordförande i Region Kalmar län
Mattias Adolfson (S)
Hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande
Karin Helmersson (C)
Regionstyrelsen vice ordförande
Lena Granath (V)
Regionråd

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se