ANNONS

Kustpilentåg
Foto: Region Kalmar län

De varnar för vad som händer om inte Stångådals- och Tjustbanan går ända fram till Linköping

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

“Sydöstra Sverige stängs av från utvecklingsmöjligheter om det inte blir en direkt anslutning av Stångådals- och Tjustbanan till en ny station i Linköping”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

“I ett gemensamt brev till infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) varnar åtta av kommunerna längs bansträckningen, Region Kalmar län och Länsstyrelsen Kalmar län för konsekvenserna av Trafikverkets förslag att inte låta Stångådals- och Tjustbanan gå ända fram till en ny station”, skriver regionen.

Militärstrategisk betydelse

“Så sent som den 21 september uppvaktade Region Kalmar län infrastrukturministern i frågan. I skrivelsen som förutom regionstyrelsens ordförande också undertecknats av kommunstyrelseordförandena i Kalmar kommun, Västerviks kommun, Hultsfreds kommun, Vimmerby kommun, Mönsterås kommun, Högsby kommun, Kinda kommun, Åtvidaberg kommun och landshövding Allan Widman lyfts stationsfrågan på nytt bland annat ur ett beredskapsperspektiv.”

“Ökade insatser och förberedelser kopplade till totalförsvaret måste vägas in i en fungerande infrastruktur som ett grundbehov, skriver undertecknarna och pekar på att en enig Försvarsberedning understrukit sydöstra Sveriges militärstrategiska betydelse”, skriver regionen.

“Kraftig försämring”

“Uppdraget från regeringen var att åtgärderna framför allt skulle vara inriktade mot att förbättra förutsättningarna för arbetspendling samt underlätta för utökade godstransporter i järnvägssystemet. Konsekvensen av Trafikverkets lösning är att de regionala banorna inte kommer att gå fram till den nya stationen i Linköping med följd att den direkta kopplingen mellan tillväxtmotorerna Kalmar-Linköping kapas. Resenärer skulle tvingas till ett resandebyte för att nå nya stationsläget på stambanan för Ostlänken, vilket är en kraftig försämring ur tillgänglighetssynpunkt.”

“De sju kommunerna, regionen och länsstyrelsen förväntar sig att infrastrukturministern nu ger Trafikverket i uppdrag att återkomma med nytt förslag på Stångådalsbanans anslutning i Linköping så uppdraget med att optimera den regionala nyttan fullföljs”, skriver regionen.

Foto: Region Kalmar län

+1
7
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1
+1
3

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS