LÄNET
”Under lång tid har vi alla varit uppmanade att hålla avstånd, om möjligt arbeta hemifrån och samtidigt undvika att använda kollektivtrafiken. Det har gjort att Kalmar länstrafik har förlorat många resenärer och att biljettintäkterna minskat kraftigt. Både regionalt och nationellt har arbetet påbörjats för att göra en återstart av trafiken. Samtidigt är återställandet av förtroendet för kollektivtrafiken och att öka resandet stora utmaningar. Risken finns att många skaffat sig nya resvanor och även efter pandemin fortsätter att resa ensamma i bil hellre än med buss eller tåg”, skriver Vänsterpartiet i Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
– För att motverka detta vill vi i Vänsterpartiet införa försök med en ny biljettmodell, en Klimatbiljett enligt modellen som man framgångsrikt testar i Österrike. Genom att erbjuda ett billigt årskort, där resenären förbinder sig att betala för 12 månader, förslagsvis uppdelat via autogiro, möjliggör det för fler att resa kollektivt. Klimatbiljetten bidrar både till grön omställning och ökat resande. Det är förutom en satsning på klimatet även en satsning på jämlikhet och jämställdhet, säger Lena Granath (V).
”I Österrike erbjuds resenärer ett årskort som kostar omkring en tia om dagen, till en årskostnad av 3 650 kronor. I och med att årskortet är så billigt, väljer många fler att åka kollektivt och lämnar bilen hemma. Ett billigt årskort skulle även locka dem som inte pendlar varje dag och öka antalet återkommande resenärer till kollektivtrafiken och då ge bättre förutsättningar att planera trafiken”, skriver Vänsterpartiet.
– Det skulle göra det lättare för fler invånare i länet att kunna välja en klimatmässigt hållbar resa. Det är viktigast att de som inte har råd med bil kan ta sig till jobb, studier och fritidsaktiviteter och vi vet att det är främst kvinnor som åker kollektivt, säger regionrådet Linda Fleetwood (V).
”Vi i Vänsterpartiet vill att det ska vara lätt att göra rätt”, står det i pressmeddelandet.
Foto: Vänsterpartiet