ANNONS

Bildäck på vinterväg i snö
Foto: Freepik

Däcken du inte ska använda under vintersäsongen: “Inte trafiksäkra”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Nu är det däckskiftestider. En ny rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och försäkringsbolaget Folksam visar att åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag. Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar.

I studien har 14 olika åretruntdäck testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck. Testerna genomfördes 2022 på Nokians testbana utanför Ivalo i norra Finland respektive på Anderstorp motorbana. Syftet var inte att utse vissa däck som vinnare eller förlorare utan att granska däcktypen åretruntdäck under olika förhållanden.

“Bland de 14 testade däcken var elva godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”. Tre däck var inte godkända som vinterdäck men via e-handel ändå fullt möjliga att köpa i Sverige”, skriver VTI i ett pressmeddelande.

VTI:s forskningsledare Mattias Hjort på testbanan i norra Finland
VTI:s forskningsledare Mattias Hjort på testbanan i norra Finland. Foto: VTI

Olämpliga att köra på

Testerna som VTI genomfört visar stora skillnader i bromsgrepp på samtliga testade underlag:

  • På snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck cirka 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt åretruntdäck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.
  • På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.
  • På barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.

– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.

Dåligt isgrepp

Samtidigt som åretruntdäcken som grupp presterar dåligt är skillnaderna i bromsgrepp mellan olika däck mycket stora. En del åretruntdäck presterar mer likt europeiska dubbfria vinterdäck, och andra mer likt sommardäck, vilket verkar vara ett medvetet val från de olika tillverkarna.

– För den som kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, säger Mattias Hjort.

Testerna, som finansierats av Trafikverket och Skyltfonden, visar också ett samband mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. Det tyder på att åtgärder för att minska rullmotståndet kan vara negativt för bromsgreppet för denna typ av däck.

FAKTA / VINTERDÄCK

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december – 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Källa: Polisen

Foto: Freepik

+1
40
+1
9
+1
5
+1
12
+1
6
+1
5
+1
20

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS