SPORTKRÖNIKA
Äntligen!
Den 14 juni är det fotbollspremiär i de svenska fotbollsserierna. Åtminstone för Allsvenskan och Superettan.
Hur det blir med Oskarshamns AIK och division 1 är ännu inte helt klart, men med största sannolikhet kör ettan också igång den 14 juni.
Landskrona BoIS väntar hemma för OAIK i premiären.
Serieuppläggen är klara och spelprogrammen i princip spikade.
Från division ett och uppåt kommer man att spela som vanligt, alltså dubbelmöten.
För OAIK blir det 30 matcher med matcher onsdagar och söndagar de sju första veckorna för att sedan gå över till helgmatcher. Sista omgången i ettan spelas den 29:e november, sedan ska det kvalas uppåt och nedåt.
Från division 2 och nedåt kommer det att bli enkelserier och de körs igång efter midsommar.
Publikrestriktionerna kommer fortfarande att gälla. Det vill säga en begränsad publik om 50 personer.
“Inte någon trängsel”
På distrikts- och lokalnivå så är den begränsade publiksiffran inga problem. Det brukar inte vara någon trängsel till division 4 och nedåt. Månne att Högsby IK, som spelar i trean, kan vara på gränsen.
De 20-30 personer som brukar komma bör inte skapa några problem för klubbarna. Klubbarna får hoppas på en disciplinerad publik som håller avstånden.
Allsvenskan och Superettan kommer att sändas på någon betalkanal på teve.
Division 1 och Oskarshamn AIK:s matcher kan ses på betalkanalen Ettan play.
I Oskarshamn kommer OAIK:s matcher att ställa till problem för bandyn – som kan bli riktigt jobbigt om OAIK går till kval uppåt eller nedåt.
“Slitet och dåligt”
En nödlösning är att OAIK flyttar ut avslutningsomgångarna till Ernemar, det bör ur säkerhetssynpunkt inte vara några problem då man bara får ta in 50 personer. Problemet är att konstgräset vid Ernemar börjar bli ganska slitet och dåligt.
Oskarshamns Bandysällskap vill förmodligen få tränings- och spelbar is så snabbt som möjligt då ettan, förmodligen, har seriepremiär den 5-6 december.
Om vi hoppar över till motorsidan så beslutade Svemo idag måndag att upphäva tävlingsförbudet för bland annat speedway från och med den 14 juni. Det innebär alltså att elitserien kan ha seriepremiär den 16 juni.
Men så enkelt är det inte. Så länge man inte får ta in mer än 50 personer så klarar inte speedwaylagen av det rent ekonomiskt. Det är en publikinriktad idrott där runt 40 procent av klubbarnas intäkter kommer från publiken och publikarrangemangen.
Sannolikt kommer vi inte att få se någon elitseriespeedway i Sverige förrän tidigast i augusti. Då blir det sannolikt en enkelserie – åtta matcher.
I Polen kör den högsta speedwayligan, Ekstraligan, igång den 12 juni och andraligan en vecka in i juli.
Det blir helt publikfria tävlingar.
“Kaffepengar”
Skillnaden mellan Sverige och Polen är att klubbarna får in betydligt mycket mer pengar via teve-pengar. I Sverige ska C-more sända elitserien i år, och det handlar om kaffepengar för klubbarna.
I Polen ligger teveintäkterna i paritet med vad de Allsvenska fotbollsklubbarna får in. Dessutom har de polska klubbarna omförhandlat avtalen med förarna och i princip halverat utgifterna, något som även Sverige måste göra. Förarna måste vara ödmjuka. Att missa en hel säsong utan någon styrning kostar alldeles för mycket.
GP-serien, den individuella VM-serien, har annullerat de tre inledande tävlingarna. Enligt dagsplanen så körs istället den första GP-deltävlingen i Cardiff den 18 juli. Men frågan är om GP-ägarna, BSI, är beredda att bekosta en uppbyggnad av en provisorisk speedwaybana inför tomma läktare?
Årets GP-tävling i Målilla är planerad till den 15 augusti. Är inte publikrestriktionerna slopade till dess så får vi med all sannolikhet inte se någon GP-speedway på målillaovalen i år.
Men att det inte kommer att köras en GP-serie, på något sätt, tror jag alla inblandade vill undvika.
Inom rallysporten finns idag inga besked, inte mer än att tävlingsförbudet upphävs från och med den 14 juni.
Snapphanerallyt
Den enda större tävlingen som idag finns öppen och planerad är Snapphanerallyt i Hässleholm den 14-15 augusti. Den tävlingen ingår i Rally-SM och Sydsvenska mästerskapet.
Det finns redan 29 anmälda förare. Bland andra Victor Karlsson, Vimmerby MS. Jag förväntar mig att få se de båda Gullabo RC-förarna, Joachim Carlström från Kalmar och Mattis Olsson från Lessebo i anmälningslistan. Kanske även Per Soda Eriksson från Kristdala och Thomas Grönberg från Fårbo.
Rallysprinten, Hässleholms GP den 26 juli är öppen och har 108 anmälda ekipage. En ensträckstävling som körs på asfalt och betong.
TEXT
Conny Blomander