ANNONS

Man i livsmedelsbutik
Man i livsmedelsbutik. Foto: Freepik

Chock för hushållen när matpriserna rusar: ”Största ökningen på två år”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Priserna i landets livsmedelsbutiker rusar nu på nytt. Det visar Matpriskollens januarirapport. ”Priserna har inte ökat så här mycket en enskild månad sedan i mars 2023. Det är oroväckande”, säger vd och grundare Ulf Mazur som spår fortsatta ökningar i februari.

Det har funnits en förhoppning om att priserna i landets livsmedelsbutiker skulle stanna av. Men så har inte blivit fallet, visar Matpriskollens undersökning av nästan 44 000 artiklar i landets dagligvarubutiker. I stället ökar priserna med 0,6 procent totalt för dagligvaror och 0,8 procent för matrelaterade produkter.

– Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari, förklarar Ulf Mazur i ett pressmeddelande.

Det är också den största ökningen för en enskild månad sedan finansministern kallade till sig kedjorna och prishöjningarna stoppades i mars 2023.

– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle var slut med det vid det här laget, säger Ulf Mazur.

Willys ökade mest

Prisändringarna skedde i huvudsak i slutet av månaden och Willys ökade mest med 1,0 procent i snitt under januari. Stora Coop och ett par Ica-profiler ökade ”bara” med 0,5 procent, vilket innebär att vi sannolikt har mer prisökningar att vänta i februari.

– Som lågprisprofil med central prissättning, brukar Willys vara snabbast på att höja, varefter andra kedjor följer efter. Framför allt är det kedjornas egna märken som ökar mest och på bred front, konstaterar Ulf Mazur.

Kaffe ökade mest

Hela 29 procent av artiklarna ökade i pris under månaden medan bara 7 procent sjönk och 64 procent var oförändrade. Mest ökade produkter som kaffe, apelsinjuice och kakao där det råder tvåsiffriga ökningar på många ställen.

– Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6 procent, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2 procent, säger Ulf Mazur.

Stora ökningar syns också i kategorin kaffe där genomsnittsökningen blev 6,2 procent bland 464 olika sorter. Även marmelad och sylt (4,1 procent) och färska grönsaker (2,8 procent) såg tydliga ökningar.

– Frukt, bär och grönsaker varierar naturligt under året när de går ur eller in i säsong. För närvarande ökar paprika och tomater innan Spanien kommit i gång med årets skörd. Sylt har däremot blivit extremt mycket dyrare och framför allt lingon, där en burk rörda lingon från Garant ökar från 43 till 59 kronor i snitt, eller motsvarande 37 procent. Förändrade regler för utländska bärplockare kan ha bidragit till att utbudet av lingon minskade under året och skapade fördyringen, förklarar Ulf Mazur.

Mejerivaror ökar

Mejerivaror sticker också rejält i pris, där exempelvis Skånemejeriers produkter ökar med cirka 10 procent. Både mejeri och juicer höjd kraftigt.

– Bravojuice ökade med upp till 25 procent och en 2-liters apelsinjuice kostar nu mellan 55-60 kronor. Men det är även flera andra mindre mejerier vars priser ökar med 5-10 procent. Här ser vi att prishöjningarna inte slagit igenom i alla butiker ännu och att Arla Foods under månaden inte höjt ännu – så vi förväntar oss höjningar på deras sortiment i februari i stället.

Men det finns förstås ljuspunkter också. Ägg minskade exempelvis med 0,4 procent.

Ett ägg i en äggkartong
Äggen blev billigare under januari. Foto: Freepik

Chockmånad

Januari blev en chockmånad för hushållen och ökningarna kommer nog fortsätta under februari också. Detta baseras på att vi ser att Willys ökade priserna mest i januari. Det skiljer nästan 0,5% mot övriga kedjor. Willys är snabba och övriga kedjor kommer efter. Arla Foods har ännu inte prisjusterat och ökade priser till mjölkbönderna i slutet av 2024 kommer snart märkas. Chokladtillverkare kommer nog med stora ökningar igen och med råkaffepriser på nuvarande nivå kan vi vänta oss fler ökningar i vår.

Många producenter slåss mot minskade volymer som gör produktionen dyrare. Lönsamheten i producentledet har enligt SCB minskat kraftigt och i genomsnitt förlorar svenska producenter pengar senaste åren.

Förpackningsavgifter för miljarder

Prisökningar kommer också fortsätta på grund av de kraftigt ökade kostnaderna för förpackningsavgifter till kommunerna.

– Detta är en helt förbisedd kostnadspost som tillkommit sedan 2023 och ökar med miljarder per år för producenterna. Det är kostnaden som kommunerna börjat ta ut för att sortera och ta om hand våra förpackningar. Det ska betalas av någon och det blir till sist vi konsumenter som får betala. Jag tror inte så många förstått vilka stora summor det rör sig om. Det motsvarar flera miljarder per år, vilket driver upp priserna, säger Ulf Mazur.

Fortsatta orosmoln framöver inkluderar klimatpåverkan med torka, regn, orkaner och liknande som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier. Förra året hade vi väldigt gynnsamt väder i Spanien med stora skördar av frukt och grönsaker vilket pressande ner priserna under vintern. Vi hoppas på lika bra väder i år, avslutar Ulf Mazur.

+1
0
+1
0
+1
2
+1
0
+1
3
+1
5

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS