VIRKVARN
Kristdemokraterna vill inte se någon satsning på höghastighetståg i Sverige.
Partiet föreslår i stället att ytterligare 60 miljarder kronor ska läggas på vägnätet och trafiksäkerheten.
Det berättar riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD), riksdagskandidaten Madeleine Rosenqvist (KD) och riksdagskandidaten Carl-Wiktor Svensson (KD) efter ett besök vid E22:an i Virkvarn, strax norr om Oskarshamn, på fredagen.
Carl-Wiktor Svensson konstaterar att lejonparten av resorna i länet sker på väg – men underhållet är eftersatt, vägarna förfaller och det saknas alltjämt viltstängsel på många sträckor.
Situationen är ohållbar, fastslår han.
– Det sägs många fina ord om landsbygden och att hela Sverige ska leva – men vi ska tydligen ändå acceptera att vägarna vi åker på till jobb och skola, och där våra företag fraktar sina varor, blir allt sämre, säger Carl-Wiktor Svensson.
Han påpekar att drygt åtta av tio transporter går på väg.
“Säger allt”
– Men när pengarna till infrastruktur ska fördelas går bara 15 procent till väginvesteringar. Detta säger allt om hur verklighetsfrånvänd regeringens politik är. Satsningen på höghastighetståg, som verkar sakna en övre gräns för hur mycket den får kosta, tränger undan nödvändigt underhåll av de vägar som folk faktiskt färdas på. Det är Trafikverket som säger detta – inte jag.
– I förslaget till nationell infrastrukturplan, som presenterades nyligen, står det att standarden på det statliga vägnätet har försämrats gradvis under en längre tid – och att med de resurser som finns kommer nedbrytningstakten att bli högre än åtgärdstakten. Under 2020-talet kommer vägarnas tillstånd att försämras snabbare än vad Trafikverket kan återställa.
Särskilt allvarlig är utvecklingen på de vägar som är lågtrafikerade, understryker Carl-Wiktor Svensson.
– Alltså på landsbygden. Här säger Trafikverket att vi kommer att få se en snabbare tillståndsförsämring, med ökad risk för ”mindre störningar och tillfälliga restriktioner”. För oss som bor och verkar på landsbygden låter detta som en bekräftelse på att vi inte räknas.
“Pengarna räcker inte”
– Visst kan det sägas att det satsas mer pengar än någonsin på infrastrukturen i Sverige. Men vad hjälper det när det finns en gökunge som heter höghastighetsbanor? Då klarar man inte ens av att hålla vägnätet på dagens nivå – pengarna räcker inte.
– Även om Miljöpartiet har lämnat regeringen, så är vägnätets förfall ett bevis på att partiets skadliga inflytande kommer att leva kvar länge. Att socialdemokrater och centerpartister runtom i landet har låtit detta ske är för mig ett mysterium. Regeringen avsatte hela 40 miljarder mindre till att vidmakthålla vägnätet än vad Trafikverket bedömde som nödvändigt.
Självklart leder det till sämre vägar och sänkt hastighetsbegränsning, betonar Carl-Wiktor Svensson.
– Satsningar på trafiksäkerhet och exempelvis viltstängsel, som skulle kunna ha stor effekt, har också fått strykas helt, på grund av att pengarna inte räcker.
– Jag är glad och stolt att, som kristdemokrat, kunna säga att vi har en betydligt bättre politik. Vi avsatte hela 253 miljarder kronor till att vidmakthålla vägnätet. Vi sa tydligt att om nya stambanor för höghastighetståg ska byggas måste de hanteras med en annan finansiering, utanför ramen. De kan inte få tränga ut grundläggande underhåll av vägar.
“Allt sämre”
– Vi ville också satsa mer på bärighetsförstärkning för att göra det möjligt att köra med tyngre och effektivare lastbilar. Med regeringens infrastrukturpolitik ser vi hur delar av Sverige kommer att fungera allt sämre. Kristdemokraterna vill i stället satsa mer på vägarna och därmed på att hela Sverige ska fungera.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.