Sök
Stäng denna sökruta.
Edit Content
Sök

Hem

SPORT

Opinion

Tjänster

LÄSARservice

ANNONS

Oskarshamns-Nytt

MENY

ANNONS

Aktuellt

Carl Dahlin (M): Låt skolbarn uppleva mer lokal kultur

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Vid ett besök i våras på Nostalgia-museet i Fågelfors framkom ett antal frågor som rör de ideella museerna, som på inget sätt är unikt för mellanlänet utan återfinns över stora delar av både den småländska och öländska landsbygden.

Det handlar bland annat om skolan och att allt färre klasser numer gör besök på de lokala kulturinstitutionerna. Här behöver skolan och skolpolitikerna ta sig en funderare kring hur fler skolbarn ska kunna ta del av det lokala kulturarvet. Likaså behöver regionens roll bli tydligare.

“Pappersprodukter”

Regionen har idag ett antal ambitiösa styrdokument, såsom kulturplanen och skolkulturstrategin Relevant.

De ska säkerställa att skolungdom i länet får uppleva kulturlivet.

Dessvärre blir det mer pappersprodukter, att plocka fram när regionen ska imponera på Statens Kulturråd, men för skolbarn i exempelvis Fagerhult, Misterhult eller Fliseryd, med skrala bussförbindelser, är det i praktiken omöjligt att tillgodogöra sig utbudet via de kanaler regionen erbjuder, utan det landar inte sällan på om en enskild lärare är engagerad och tar med sin klass.

Vi moderater har föreslagit en rad åtgärder för att förenkla så att fler får möjlighet att ta del av kulturutbudet, såsom fler kulturresmål, skolbio som kulturresa, filialer till Länsmuseet och att se över hur resorna kan utföras även för de skolor som inte snabbt kan ta exempelvis Öresundstågen till museet.

“Väldigt dålig jämlikhet”

Men Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet skjuter det mesta på framtiden. Det blir upp till enskilda skolor eller till och med klasser att komma iväg, vilket det blir väldigt dålig jämlikhet med.

Särskilt landsbygdsskolorna hamnar i bakvattnet här.

I mellanlänet finns inga kulturresmål i Högsby kommun medan endast ett i Mönsterås och Oskarshamn vardera.

På hela Öland finns endast ett (1!) regionalt utpekat kulturresmål och det är Capellagården, men ändå får de inga besökare eftersom det är så svårt att ta sig hit och till många av de övriga resmålen med KLT:s reguljära linjetrafik.

Virserums konsthall och The Glass Factory i Boda glasbruk har inte heller några besökare via kulturresorna.

Det känns ibland som att för regionen är det viktigare med fina riktlinjer och policys snarare än att de har en verklig förankring och verkan.

Så sent som på regionala utvecklingsnämnden i april lämnade vi moderater in ett nämndinitiativ för att KLT till sommarlovsbiljetterna ska bifoga en lista på de kulturresmål de erbjuder skolklasser under skolåret, så sommarlovsledig skolungdom själva kan botanisera bland resmålen och ta del av det regionala och lokala kulturutbudet.

Sedan dess har vi även lämnat in en motion som syftar till att regionen och kommunerna bör göra ett handslag; så att en kommunal och en regional kulturinstitution per år besöks i varje årskurs genom skolgången för att lära sig och ta del av sitt egna lokala kulturarv.

Guidade bussresor

Vi har också nyligen lanserat idén om att Länsmuseet ska arrangera guidade bussresor runt om i länet där nedslag görs hos lokala kulturinstitutioner såsom exempelvis hembygdsmuseer och konsthallar.

Slutligen, en fråga som ofta uppstår är om alla kulturutövare i länet som vi moderater besöker vill få del av regionens kulturbudget som omsluter nära nog 100 miljoner kronor årligen?

Svaret är nej, de flesta vill istället hitta nya sätt att samverka, få stöd med marknadsföring, locka skolklasser och att folk överlag ska hitta till deras verksamheter.

Där behöver vi regionala och kommunala politiker bli bättre på att vara en sammankopplande faktor.

Carl Dahlin (M)

Regionråd i Region Kalmar län

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS