EKONOMI
SCB:s Konsumentprisindex, KPI, visar att priset på kaffe har rusat under 2022. Priset på kaffe har ökat med drygt 30% det senaste året. Priserna på tomater, päron och vitkål har också ökat rejält.
Under januari i år gick priset på kaffe upp med 12 procent jämfört med december. I februari fortsatte stigningen i samma takt, kaffet blev 11,6 procent dyrare än i januari. De senaste tolv månaderna har priset på alkoholfria drycker stigit med 7,2 procent. Framför allt är det kaffepriset som gått upp, med 29,5 procent.
– Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel. Exempelvis har även grönsaker och fisk ökat väldigt mycket i pris, säger John Eliasson, statistiker på SCB.
Priset på kaffe ökar mest
Enligt SCB har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker totalt gått upp fyra procent det senaste året. Men flera varor sticker ut. Tomater har blivit 29,4 procent dyrare det senaste året och under samma period har priserna på päron och vitkål stigit med 24,8 respektive 24,7 procent.
Mat och dryck som ökat mest
Maten och drycken som ökat mest i pris de senaste tolv månaderna:
- Kaffe 29,5%
- Tomater 29,4%
- Päron 24,8%
- Vitkål 24,7%
- Färsk lax 21,2%
- Honungsmelon 20,6%
- Apelsiner 16,8%
- Salladskål 15,3%
- Djupfryst frukt och bär 13,5%
- Grovt bröd 12,1%
Purjolök har blivit billigare
Allt har dock inte blivit dyrare. Framför allt en vara sticker ut bland alla vars pris har sjunkit:
– Purjolöken. Den kostar nästan hälften så mycket som för ett år sedan. Även avokado har blivit mycket billigare i jämförelse från förra året, säger John Eliasson.
Mat och dryck som minskat i pris:
På listan nedan presenteras mat och dryck som minskat i pris de senaste 12 månaderna:
- Purjolök -45%
- Avokado -21,3%
- Öl, 0–2,7% -4%
- Äpplen -3,8%
- Blomkål -3,8%
- Gul lök -3,2%
- Sylt & marmelad -2,9%
- Citroner -1,7%
- Nötter och torkat frukt -1,7%
- Annat smörgåsfett -1,4%
FAKTA / Konsumentprisindex (KPI)
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.
Foto: Fotoakuten
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.