ANNONS

Interiör från Supermarknad
Foto: Freepik

Branschorganisation larmar: Många butiker är utsatta för brott och hotfullt beteende

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

SVERIGE

Svensk Handels Trygghetsbarometer för det fjärde kvartalet 2024 visar att 40 procent av butikerna har utsattes för brott eller hotfullt beteende samtidigt somen majoritet aldrig anmäls.

”Om vi inte polisanmäler brotten får vi inte heller en rättvisande bild av problemets omfattning”, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Det är en minskning med fem procentenheter jämfört med föregående kvartal, men handelns brottsutsatthet förblir fortsatt hög. Samtidigt framgår att en majoritet av stölderna inte polisanmäls – endast 43 procent av de svarande rapporterar att de polisanmält stöld eller ringa stöld, en tydlig minskning jämfört med 63 procent kvartalet innan.

– Det är allvarligt att en så stor andel av stölderna aldrig når rättssystemet. Om vi inte polisanmäler brotten får vi inte heller en rättvisande bild av problemets omfattning, vilket försvårar både brottsbekämpning och förebyggande arbete, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.

Stölder och hot dominerar

Stölder är fortsatt det vanligast förekommande brottet inom handeln, med 34 procent av butikerna som rapporterar att de utsatts för stöld eller ringa stöld den senaste veckan, och av dem polisanmäldes alltså 43 procent.

Hot och våld i samband med stöld har minskat något, 8 procent jämfört med 13 procent föregående kvartal. Här anmäldes 63 procent av fallen under kvartal fyra, jämfört med 69 procent föregående kvartal.

Trots att vissa typer av brott minskar ser Svensk Handel ett fortsatt allvarligt läge; hotfullt beteende rapporterades av 17 procent av butikerna, och stölderna kostar branschen stora summor varje år.

– Vi vill fortsatt betona att hot och våldsproblematiken fortsatt är stora utmaningar för handelsföretagen och dess personal. På sikt är utvecklingen vi sett över tid inte hållbar och riskerar att driva butiker bort från platser där de idag tillför samhällsnytta. Vi och våra medlemsföretag arbetar fortsatt aktivt med dessa frågor, säger Nina Jelver.

Samhällsfråga

Ett stort problem är att tiden och energin som krävs för att polisanmäla brott är ett hinder för många handlare. Att dessutom många anmälningar tenderar att läggas ner utan utredning gör benägenheten att anmäla ännu mindre. Svensk Handel fortsätter att arbeta för att förenkla brottsanmälningarna, bland annat genom verktyg som appen Säkerhetscenter, där man kan göra en polisanmälan på en minut.

– Om rättssamhället ska kunna hjälpa handlarna måste vi få fler att våga och orka anmäla brott. Vi vill också se tydligare prioriteringar från polisen och en starkare handlingskraft för att minska brottsligheten och stärka tryggheten. Brotten mot handeln har blivit en samhällsfråga avslutar Nina Jelver.

+1
2
+1
0
+1
1
+1
0
+1
1
+1
5

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS