SVERIGE
Riksdagen röstade idag, den 30 november, ja till regeringens förslag om ändring i lagen om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel. Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2024.
De höga drivmedelspriserna har bidragit till dyrare resor till arbete vilket skapat högre utgifter för hushållen. Matpriserna har också ökat till följd av dyrare produktion och transporter. Drivmedelspriserna har även drabbat åkerinäringen och jordbruket hårt.
På torsdagen röstade riksdagen ja till regeringens förslag om att sänka reduktionsplikten med syfte att bland annat minska drivmedelspriserna. “Ändringen innebär att reduktionspliktens krav på minskade utsläpp för bensin och diesel sänks till sex procent för 2024–2026 och att reduktionsnivåerna för 2027–2030 slopas. I dagsläget ligger reduktionsnivåerna på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel”, skriver Sveriges Riksdag i ett utskick.
Skatten sänks
Riksdagen har även sagt ja till sänkt skatt på bensin och diesel. Det innebär att skatten på bensin och diesel (utom akrylatbensin) sänks 2024 jämfört med den nivå som skulle gällt med nuvarande omräkningsregler. För 2025 räknas skattebeloppen för bränslen om från 2024 års nivåer. För bensin (utom alkylatbensin) sänks de omräknade energiskattebeloppen med 60 öre per liter.
Vidare kommer en utökad skattenedsättning på diesel som används i arbetsmaskiner, skepp och vissa båtar att gälla även för sådan förbrukning som sker under 2024. Ansökan om återbetalning av skatt för jordbruksdiesel ska göras per kalenderkvartal.
Ändringarna börjar gälla den 1 januari 2024 respektive den 1 januari 2025.
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.