SVERIGE
Under onsdagen röstar riksdagen troligen igenom regeringens förslag om att sänka reduktionsplikten. Målet är att sänka kravet från 40 procent från till endast 6 procent från 2024. Konjunkturinstitutets beräkningar innebär att det från årsskiftet kan bli upp till 5 kronor billigare att tanka per liter diesel.
Kravet på reduktionsplikt infördes 2018 med syfte att tvinga drivmedelsleverantörer att minska andelen fossilt drivmedel i Sverige. Redan innan kravet infördes så hade branschen på eget initiativ blandat i nästan en sjättedel HVO i dieseln. När reduktionsplikten infördes lovade regeringen att skatten på bensin och dielsen skulle sänkas om införandet av biodrivmedel höjde bränslepriserna. Så blev det aldrig och bilisterna drabbades av stora kostnadsökningar.
– Hade man sänkt skatten hade nog ingen brytt sig om reduktionsplikten idag. Många bilister vill sänka sina utsläpp, men man kan inte lägga kostnaden enbart på enskilda hushåll, sade Carl-Erik Stjernvall från riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande i samband med att regeringen och Sverigedemokraterna var överens om att sänka reduktionsplikten från årsskiftet.
EU:s lägsta nivå
Reduktionsplikten i Sverige ligger på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin i år vilket är samma nivå som under förra året. Sverige har den högsta nivån inom hela EU. Regeringen tog beslut om att sänka reduktionsplikten till 6 procent, vilket innebär att Sverige hamnar på EU:s lägsta nivå, på bensin och diesel under perioden 2024-2026 i början av oktober. Regeringens förslag är att reduktionsnivåerna ska slopas helt för 2027-2030.
– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt bidrar sänkningen till lägre kostnader för näringslivet och för jordbruket vilket stärker svenska företags konkurrenskraft samt gör det billigare att producera och transportera maten på våra tallrikar, sade energi-och näringsminister Ebba Busch (KD) i samband med regeringens beslut i oktober.
Onsdagen, den 29 november, beslutar riksdagen om regeringens förslag.
Källa: M Sverige & Klimat- och näringslivsdepartementet
Foto: Freepik
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.