ANNONS

Man som tankar bränsle
Foto: Freepik

Bensin- och dieselpriset sänks vid årsskiftet: “Kan bli upp till 5,50 kronor billigare”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Reduktionsplikten sänks från och med den 1 januari 2024. Förslaget, som regeringen beslutade om tidigare i veckan, innebär att reduktionsplikten sänks till sex procent för bensin och diesel mellan 2024-2026. “Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera”, säger energi-och näringsminister Ebba Busch (KD) i ett pressmeddelande.

Regeringen beslutade i slutet av veckan om sänkt reduktionsplikt. Förslaget innebär att reduktionsplikten sänks till sex procent för bensin och diesel under perioden 2024–2026 enligt en överenskommelse mellan Tidöpartierna.

– Det måste bli billigare att vara svensk. Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi. Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt bidrar sänkningen till lägre kostnader för näringslivet och för jordbruket vilket stärker svenska företags konkurrenskraft samt gör det billigare att producera och transportera maten på våra tallrikar, säger energi-och näringsminister Ebba Busch (KD).

Ebba Busch (KD)
Energi-och näringsminister Ebba Busch (KD). Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Kan bli upp till 5,50 kronor billigare

Den nya lägre nivån ska gälla under perioden 2024–2026. Ändringen innebär en sänkning av reduktionsplikten med 34 procentenheter för diesel respektive 6,5 procentenheter för bensin jämfört med den nivån som annars skulle ha gällt 2024. Detta innebär att det redan år 2024 kan bli upp till 5,50 kronor billigare att tanka per liter diesel (inklusive moms) jämfört med om reduktionsplikten skulle förbli oförändrad.

Vidare innebär förslaget att reduktionsnivåerna slopas för 2027–2030. Vilka krav som bör ställas på drivmedelsleverantörer för att minska utsläppen av växthus­gaser för 2027–2030 bör analyseras vidare. Även andra samhälls­ekonomiskt effektiva styrmedel bör övervägas.

“Nu använder vi alla verktyg för att underlätta hushållens ekonomi”

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD)

Källa: Klimat- och näringslivsdepartementet

Foto: Freepik

+1
585
+1
68
+1
13
+1
93
+1
12
+1
18
+1
187

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS