OSKARSHAMN
En kvinna i 75-årsåldern, med adress i Oskarshamns kommun, blev nyligen uppringd av en person som påstod sig jobba för en bank.
Det slutade med att hon förlorade 9 800 kronor.
Bedragaren sa att någon hade tagit lån i hennes namn och hon förmåddes till sist att swisha över ovannämnda summa.
En bedrägerianmälan är upprättad.
– Det här är oftast ganska långa samtal, där personen i fråga övertygas om att ”nu måste vi göra så här för att kunna hjälpa dig”. De som ringer är manipulativa och de stressar upp dem de ringer till – och till slut lyckas de. De går på äldre personer, som har lite auktoritetstro, säger Thomas Johansson, kommunikatör i polisregion syd, till ON på fredagen.
Rådet är väl att man ska lägga på?
– Ja, det finns inga seriösa företag som agerar på det här sättet. Men vi kan inte göra mer än att uppmana folk att lägga på luren. Och har man anhöriga som är äldre – prata med dem om detta. Vi ser också fall där den äldre personen säger ”nej, nu luras du” och så lägger de på luren och gör en polisanmälan – vilket är precis vad vi tycker att man ska göra. Förr eller senare hittar vi något som gör att vi kan börja dra i det, säger Thomas Johansson.
Genrebild: Freepik
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.