SVERIGE
Stödet till barn och elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, ska stärkas. Elever med någon form av NPF löper större risk att misslyckas i skolan än andra elever. “Skolan måste kunna se och möta elevernas behov av anpassningar och stöd”, säger skolminister Lotta Edholm (L).
Elever med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, kan löpa större risk att misslyckas i skolan än andra elever. Regeringen ger nu uppdrag till Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, för att stärka stödet till barn och elever med NPF.
– Många elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning får i dag inte det stöd de behöver för att klara skolarbetet. Skolan måste kunna se och möta elevernas behov av anpassningar och stöd. Det är viktigt att förskollärare och lärare har tillräcklig kompetens när det gäller att ge stöd till barn och elever med NPF, säger skolminister Lotta Edholm.
Stärka stödet
Skolverket och SPSM har i uppdrag att ansvara för genomförandet av fortbildning i specialpedagogik för förskollärare, lärare och annan personal som medverkar i undervisningen. I vårändringsbudgeten för 2023 föreslog regeringen att satsningen ska förstärkas med 5 miljoner kronor.
Regeringen ändrar nu uppdraget till myndigheterna i myndigheternas regleringsbrev, så att de ska förstärka innehållet i fortbildningen avseende stöd till barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Syftet är att stödet till barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska stärkas.
FAKTA / NPF
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett samlingsnamn för många olika tillstånd eller diagnoser. Några är adhd, autism och Tourettes syndrom. Barn och elever har olika individuella förutsättningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påverkar individen i olika omfattning. Det är vanligt att barn och elever har överlappande svårigheter eller samvariationer.
Foto: Freepik