DEBATTARTIKEL
Svenskan måste prioriteras – även i fritidshem.
I dagens samhälle spelar skolan och fritidshemmen en avgörande roll i att forma våra barns framtid och den samhällsgemenskap de kommer att vara en del av.
Utbildningen ska inte bara fokusera på akademisk utveckling utan även på att ge barnen en trygg, meningsfull fritid där de får möjlighet att utveckla sociala färdigheter och förståelse för vårt gemensamma kulturarv.
Som medborgare har vi ett ansvar att vårda och stärka vår nationella identitet och det gemensamma värderingsarvet som präglat Sverige i generationer.
Ett viktigt inslag i detta är att barn får lära sig om svensk historia och kultur, från forntida tider till dagens moderna samhälle. Det är viktigt att vi stärker barnens förståelse för den historiska utveckling som format Sverige, samt för de värderingar som vi anser vara centrala, såsom allemansrätten, demokrati, respekt och tacksamhet.
Reaktioner bland föräldrar och barn
Under senare tid har det dock förekommit vissa förändringar inom skol- och fritidsverksamheter som har väckt debatt, inte minst hos de föräldrar som har barn på fritids. I vissa av kommunens fritidshem har arabiska bokstäver satts upp, vilket fått föräldrar och barn att reagera.
I en tid då det svenska språket halkar efter i skolan och där det svenska resultatet sjunker i PISA-mätningarna kan man inte annat än ställa sig frågan:
Är det arabiska eller svenska vi behöver bli bättre på i den svenska skolan och samhället?
Borde inte ett starkt fokus ligga på att lära sig svenska och den svenska kulturens kärnvärden och traditioner, så att vi inte riskerar att förlora vår egen identitet i processen?
Viktiga språkkunskaper
Språkkunskaper, särskilt i svenska, är en avgörande faktor för att våra barn ska kunna lyckas i skolan och arbetslivet.
PISA-undersökningar visar att vi har utmaningar när det gäller svenska språkkunskaper, och därför borde vi lägga mer tid och resurser på att förstärka undervisningen i svenska, både i skolan och på fritidshem.
Regeringsunderlaget har genom integrationsministern, senast i veckan, uttryckligen sagt att ”det svenska språket är en förutsättning för allt. För att kunna jobba, för att engagera sig och för att bli en del av det svenska samhället.”
Inte svenska barn som ska integreras
Vi sverigedemokrater tror starkt på att skolan och fritidshemmen ska vara en plats där barn får utveckla sitt svenska språk och sin förståelse för den svenska kulturen. Vi menar att det är viktigt att värna om vårt nationella arv och ge barnen kunskap i det svenska språket och om vår historia. På så vis kan vi förmedla stolthet över det svenska samhällets framsteg och bevara vår kultur.
Sverigedemokraterna kommer fortsätta att verka för att våra barn får en undervisning och fritid som främjar svenska traditioner och värderingar, samtidigt som vi förbereder dem för att möta andra kulturer på ett tryggt och självsäkert sätt.
Men det är inte Sverige och våra svenska barn som ska integreras in i ett nytt Sverige. Inte heller ska våra barn användas som ett integreringsprojekt om Sverigedemokraterna får bestämma. Det är tack vare den svenska kulturen, den svenska mentaliteten och vår svenska välfärd som vi har möjlighet att erbjuda en tillflyktsort för de som verkligen behöver det. Det minsta man kan kräva tillbaka är att de integreras in i Sverige och inte tvärtom.
Elin Wågerud (SD)
Ersättare i bildningsnämnden i Oskarshamns kommun
Foto: Sverigedemokraterna
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se