ANNONS

Samlarprylar på Elfa-hylla
Foto: Elfa

Barbie, Orrefors, Lego och smurfar: Här är prylarna som svenskarna samlar på

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Fyra av tio svenskar samlar på något och av dessa samlar var femte – motsvarande 600.000 personer – på Orreforsglas. Men i hemmen döljer sig även hundratusentals Barbiedockor, smurfar och folkdräkter, visar en färsk Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa. 

Föremål av keramik, porslin och glas är den kategori som flest svenskar, så många som var tionde, 9 procent, samlar på. Hela 18,9 miljoner sådana föremål gömmer sig på hyllor, i skåp och lådor i hem över hela landet, enligt undersökningen. Även vinylskivor, som sju procent av svenskarna uppger att de samlar på, hamnar högt på listan.  

Men i de svenska hemmen finns inte bara de mest typiska samlarobjekten. Barbie, Ken eller Skipper kan mycket väl dyka upp hos grannen eftersom åtta procent av de samlande svenskarna, motsvarande 220.000 vuxna, samlar på Barbiedockor. Tre procent eller 83.000 personer har smurfar som Gammelsmurfen, Smurfan och Klumpsmurfen i gömmorna, och lika många samlar på folkdräkter. 

Nära 400.000 vuxna har Lego 

Nästan hälften, 45 procent, av samlarna uppger att de förvarar sparade saker på hyllor, en tredjedel, 33 procent, att de förvarar i vitrinskåp och nästan en fjärdedel, 23 procent, att de förvarar sparade saker i garderoben eller byrålådan. En av sex, 16 procent, förvarar saker i flyttkartonger och en av tio, 10 procent, i ett hobby- eller gästrum. 

– Det finns en stor skatt därute och det är naturligt att vi vill bevara saker som intresserar oss eller som bär på minnen från våra liv. Men ju mer vi sparar, desto större blir utmaningen att hitta plats för allt. Garderober är oftast utformade för kläder, och flyttkartonger tar mycket plats utan att erbjuda ordning. För att kunna skapa utrymme för vardagen och ändå njuta av våra samlade ting, krävs smarta och effektiva förvaringslösningar, säger Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa. 

Klassiska glas från Orrefors

Det vanligaste samlarföremålet med särskilt kulturellt, historiskt eller designmässigt värde som finns i de svenska hemmen är glas från klassiska Orrefors. Var femte samlare, 22 procent, har Orreforsglas tätt följt av Rörstrandsporslin, 21 procent, och Lego, som över 386.000 vuxna, 14 procent, samlar på.  

Muminmuggar, ölglas, hockeykort, dalahästar, Märklintåg, Star Wars-prylar och Kalle Anka-tidningar är andra föremål som kvalar in på listan över samlarföremål av olika värde runtom i hemmen. En växande vintagemarknad, där gamla saker och kläder får nytt liv, gör att mycket kan vara värt att spara för framtiden. 

– Ett bra tips för den som samlar mycket är att frigöra golvytan genom att utnyttja väggarna med hyllor och annan förvaring på höjden. Att sortera, kategorisera och märka lådor eller korgar hjälper också till att skapa ordning. Genom att regelbundet rensa och bara behålla det som verkligen betyder något, blir det lättare att njuta av sina saker utan att känna sig överväldigad, säger Christine Dalman. 

Mer från undersökningen

  • 220.720 vuxna i Sverige – nära Uppsala kommuns invånarantal – samlar på Barbiedockor  
  • 82.770 vuxna i Sverige – fler än Luleå kommuns invånare – samlar på smurfar 
  • Det finns 18,9 miljoner sparade föremål i Sverige av keramik, porslin och glas 
  • 39% av svenskarna uppger att de samlar på något  
  • Män (43%) samlar mer än kvinnor (36%)  

Så många svenskar (18-79 år) samlar på dessa föremål:  

Procentsatsen anger andelen av samlande svenskar som samlar på respektive föremål:

FöremålProcentUppskattning
personer
Orrefors-glas 22% 606 980 
Rörstrandsporslin 21% 579 390 
Lego 14% 386 260 
Mynt 13% 358 670 
Muminmuggar 13% 358 670 
Gustavsberg-porslin 11% 303 490 
Serietidningar 10% 275 900 
Spelkonsoler 8% 220 720 
Frimärken 8% 220 720 
Barbiedockor 8% 220 720 
Stig Lindberg-keramik 8% 220 720 
Dalahästar 7% 193 130 
Kalle Anka-pocketböcker 7% 193 130 
Pokémon-kort 7% 193 130 
Änglaspel 7% 193 130 
Ölglas 6% 165 540 
Kylskåpsmagneter 6% 165 540 
Frimärken 5% 137 950 
Plåtburkar från Ögon Cacao 5% 137 950 
Mobiltelefoner 5% 137 950 
Vykort 5% 137 950 
Lasse Åberg glas 5% 137 950 
Tändsticksaskar 4% 110 360 
Hockeykort 4% 110 360 
Märklin-tåg 4% 110 360 
Hattar och kepsar 4% 110 360 
Star Wars 3% 82 770 
Folkdräkter 3% 82 770 
Smurfar 3% 82 770 
Pins 3% 82 770 
Fotbollströjor 2% 55 180 
Warhammer 2% 55 180 
Gamla reklamartiklar eller skyltar 2% 55 180 
Samlarkort sport 1% 27 590 
Porslinsdockor 1% 27 590 
Magic: The Gathering-kort 1% 27 590 
Annat 6% 165 540 

Så förvarar svenskarna sina sparade saker: 

Procentsatsen anger andelen av samlande svenskar som sparar på respektive plats:

Förvaringsplats Procent
I vitrinskåp 33% 
På hyllor 45% 
I flyttkartonger 16% 
I garderoben eller byrålådor 23% 
I en särskild samlarlåda/förvaringsbox 8% 
I ett förråd eller källare 19% 
På vinden 7% 
I ett gästrum eller hobbyrum 10% 
I garaget 2% 
På display eller utställda i hemmet 19% 
I lådor under sängen 3% 
I en säkerhetsbox eller bankfack 2% 
Hos släkt eller vänner 2% 
På ett museum eller hos en samlarförening 0% 
Annat  7% 

FAKTA / Om undersökningen 

Undersökningen genomfördes av Kantar Media via webbpanelen (Sifopanelen) under perioden 5-11 september 2024 och inkluderade totalt 1002 personer i åldern 18-79 år. Deltagarna valdes slumpmässigt och panelen är riksrepresentativ för Sveriges vuxna befolkning. 

Våra uträkningar baseras på de data som samlats in i undersökningen och har skalats upp för att representera de cirka 7 miljoner människor i Sverige som befinner sig inom åldersgruppen 18-79 år. För varje kategori har vi beräknat andelen av befolkningen som samlar på respektive föremål och ett genomsnittligt antal objekt per person. 

Foto: Elfa

+1
0
+1
1
+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS