LÄNET
”Har du ringt 1177 nyligen för att få sjukvårdsrådgivning? I så fall kan du ha märkt att väntetiden är avsevärt kortare än tidigare. Genomsnittsväntetiden har nämligen kapats från 22 minuter till cirka 7 minuter”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”1177 på telefon syftar till att svara på frågor, ge egenvårdsråd och hänvisa invånare vidare till rätt vårdnivå. Tidigare i vintras lämnade Region Kalmar län det nationella samverkansavtalet då vi ville stärka tillgängligheten till 1177 på telefon. I Kalmar län har 1177 på telefon fortsatt varit bemannad med sjuksköterskor och varit tillgänglig dygnets alla timmar”, skriver de tre partierna.
“En nyckel”
– Alltför länge har 1177 på telefon dragits med långa väntetider. Våra medarbetare behövde få bättre förutsättningar att hantera de långa köerna – men samtidigt bibehålla den kvalitativa vårdrådgivning som de är proffs på. Det var av den anledningen som vi lämnade samverkansavtalet och redan efter två veckor ser vi hur väntetiderna minskat kraftigt. I SCV-majoriteten kommer vi fortsatt prioritera 1177 på telefon för att korta tider än mer, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).
– Korta väntetider till 1177 på telefon är en nyckel för att den som behöver ska få rätt vård i rätt tid. Oftast vill den som ringer få råd om man ska åka in till akuten eller inte – och då kan man inte vänta i en lång telefonkö. Korta väntetider för 1177 på telefon är också viktigt för hälso- och sjukvårdssystemet som helhet. Om man åker till akuten fast man inte behöver är det inte bara fyra gånger så dyrt, man får inte heller den vård man behöver, som ofta blir bäst tillgodosedd på den hälsocentral man är listad på, säger Emmy Ahlstedt (C), regionråd med ansvar för primärvården.
“Något att glädjas över”
– Vi i SCV-majoriteten har varit tydliga med att 1177 på telefon är något som vi valt att punktmarkera. Efter att ha lämnat det nationella samverkansavtalet har vi jobbat vidare och stärkt 1177 på telefon för alla Kalmar läns invånare. Vi är nöjda med att ha tagit tydliga kliv för att säkerställa en god tillgänglighet – men arbetet fortsätter givetvis och väntetiderna ska fortsätt ned, säger Mattias Adolfson (S) regionråd och hälso- och sjukvårdsberedningens ordförande.
– Sedan den 4 mars har sjuksköterskorna hos oss endast svarat på samtal från patienter i Kalmar län. Resultatet? Mer än halverad väntetid, vilket verkligen är något att glädjas över. Våra medarbetare som besvarar invånarna och ger sjukvårdsråd gör fortsatt ett mycket gott arbete. Skillnaden är att de nu har ännu bättre förutsättningar att hantera mängden invånare som ringer till 1177 på telefon, säger Lena Granath (V), regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård.
Foto: Region Kalmar län