ANNONS

Paket som tas emot av en kvinna
Foto: Freepik

Antal paket från e-handel till konsument ökar

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Antalet skickade paket från e-handel till konsument fortsätter att öka under årets tredje kvartal. Totalt ökade paketvolymen med 9,2 procent. Detta trots att försäljningen inom e-handeln minskade. Det visar Transportföretagens Paketindex för tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet skickades 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige. Det är en ökning med 9,2 procent i jämförelse med samma period föregående år. Totalt över året har paketvolymerna ökat med 7,1 procent.

“Vi ser en fortsatt trend där konsumenter väljer att köpa fler men billigare varor. Detta i spåren av att många svenskar har en ansträngd ekonomi. Nu närmar vi oss flera stora högtider och vi vet därmed att transporterna kommer fortsätta öka”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Färre returer

Det senaste året har e-handelns returer uppmärksammats. Under tredje kvartalet minskade antalet returer med 9,1 procent i jämförelse med föregående år. Totalt returnerades cirka 5 miljoner e-handelspaket, vilket är det lägst uppmätta antalet returer sedan 2021. Returgraden ligger däremot konstant på runt 11 – 12 procent.

“Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler väljer att handla på nätet. Returer är en naturlig del av handeln, men vi ser positivt på att returerna ser ut att bli färre under 2023. Här är en delförklaring att flera e-handlare har börjat ta betalt för dessa”, säger Tina Thorsell i en avslutande kommentar.

Foto: Freepik

+1
2
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS