LÄNET
Under tisdagen presenterade Centerpartiet ett stort klimat- och landsbygdspaket. På eftermiddagen träffade Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson några av partiets kända länspolitiker för att resonera om hur reformerna påverkar Kalmar län.
Det skriver Centern i ett pressmeddelande.
”Klimatet är en av vår tids stora ödesfrågor och omställningen till ett fossilfritt samhälle får inte bromsas. Samtidigt så ser vi hur stigande el- och drivmedelspriser slår hårt mot framför allt dem som bor på landsbygden och i mindre orter. De som behöver bilen för att ta sig till jobbet eller för att skjutsa barnen till fritidsaktiviteter”, skriver partiet och fortsätter:
”Centerpartiet menar att det finns en väg framåt och presenterar idag ett åtgärdspaket som bidrar till att snabba på omställningen i transportsektorn med skattebefrielse på det förnybara och mer svensk produktion av biodrivmedel. Samtidigt lägger vi flera förslag för att underlätta för människor som behöver bilen i sin vardag och för att ta sig till och från jobbet.”
Centerpartiet föreslår:
- Sänk skatten på förnybara drivmedel inom reduktionsplikten
- Stoppa skattehöjningen på rena biodrivmedel
- Reformera reseavdraget så att det gynnar landsbygden
- Ökad biodrivmedelsproduktion i Sverige
- Fördubblad dieselnedsättning för jordbruket
Total offentlig finansiell effekt: 6,7 miljarder kronor.
– Biodrivmedel som blandas in i fossila drivmedel beskattas idag som det fossila drivmedel som det ersätter, i bensin och diesel. Centerpartiet vill beskatta fossila utsläpp, inte användningen av förnybar energi. Att slopa skatten på de förnybara drivmedel som blandas in i bensin och diesel skulle motsvara en sänkt kostnad på 1,10 kronor per liter diesel, berättar Rickard Nordin.
Centerpartiets distriktsordförande och riksdagskandidat, Stihna Johansson Evertsson är imponerad av förslaget.
– Skattesänkningen tillsammans med det ökade reseavdraget betyder åtskilliga tusenlappar om året för många som bor utanför de stora städerna i länet och är beroende av bilen. Samtidigt så behåller vi ambitionerna när det gäller omställningen till ett hållbart samhälle, säger hon.
Anders Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Mönsterås, är nöjd med att man i förslaget dubblar dieselskatteåterbäringen till lantbruket och ökar anslagen till biodrivmedelsproduktion.
– Inom skogen och jordbruket i länet finns det goda förutsättningar för att producera biodrivmedel. Södra producerar exempelvis biometanol och tallolja i sin anläggning i Mönsterås och på flera håll har vi anläggningar som gör biogas. Här har länet en mycket stor potential att öka sin produktion och bli vinnare på en grön omställning. Därför är det också viktigt att lantbruket inte straffas genom höga dieselpriser. Då riskerar vi att förlora många lantbruksföretag, säger han.
Regionrådet Karin Helmersson och riksdagskandidaten Anna Östborg instämmer i de positiva tongångarna.
– Det här är åtgärder som är perfekta för ett glesbygdslän som vårt, säger Karin Helmersson.
Anna Östborg håller med och menar att det är fullständigt rimligt att folk på landsbygden blir kompenserade för de höjda bränslepriserna.