LÄNET
– Majoriteten i Region Kalmar län saknar tyvärr klara besked för att så snabbt lova grönt ljus för pendeltågstrafik på Stångådalsbanan, säger regionrådet Anders Andersson (KD).
– Jag hade hoppats att det fanns mer substans bakom detta spännande förslag som nu var föremål för behandling i kollektivtrafiknämnden idag. Men det finns knappast något ”grönt ljus” just nu. Tvärtom var det mest ”grus på rälsen”. Det mesta saknades: vi saknar besked om ekonomin, infrastruktur i mångmiljonklass måste till och analys av resandeunderlag. Utan klara underlag på dessa områden blir det tyvärr inte någon pendeltågstrafik, säger Anders Andersson (KD), regionråd med ansvar för kollektivtrafikfrågor.
Vill kliva på i Målilla eller Mörlunda
– Jag önskar också att vi kan få till pendeltågstrafik på Stångådalsbanan och ser fram mot när jag kan kliva på tåget i Målilla eller Mörlunda för att åka mot Kalmar.
Den utredning som har gjorts och som redovisades vid kollektivtrafiknämndens sammanträde under torsdagen pekar på flera stora utmaningar. Utöver ekonomin understryks svårigheterna att bedriva pendeltågstrafik parallellt med den nuvarande trafiken till Linköping.
“Stora åtaganden”
– Förslaget kräver dessutom stora åtaganden från kommuner och från staten. Om vi ska ta utredningen på allvar bör vi gå vidare med de frågor den väcker. Att istället som Länsunionen nu gör ta utredningen till intäkt för att det går att utlova pendeltågstrafik är ett stort riskprojekt som kan skapa besvikelse och urholka medborgarnas förtroende, säger Anders Andersson.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.