ANNONS

Kvinna som sitter med datorn i knät och e-handlar
Foto: Freepik

Allt fler handlar på nätet – välkomnas av en bransch som haft utmaningar under senare tid

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. Det är en ökning med 28 procent jämfört med september 2023, vilket givet handelns utsatta läge var en svag månad. Månadens siffror välkomnas av en bransch som inte saknat utmaningar under senare tid.

Trenden att fler e-handlar i år än tidigare höll i sig även i september. I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument dessutom för ett betydligt högre totalbelopp än samma månad förra året.

Omsättningen ökar

Kombinationen av dessa faktorer ledde till att e-handelns totala omsättning från privatkonsumtion ökade med hela 28 procent jämfört med september 2023. Det innebär att e-handeln omsatte 13 miljarder kronor i september 2024 vilket är den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.

Omsättningen i e-handeln under tredje kvartalet 2024 ökade med 8 procent i löpande priser jämfört med samma kvartal 2023. Hittills i år från januari till och med september har e-handeln sammantaget vuxit med 11 procent.

Positiv känsla inför julhandeln

Flertalet varukategorier hade en positiv omsättningsutveckling under tredje kvartalet jämfört med fjolåret. Enbart barnartiklar och leksaker, kläder och skor samt alkohol minskade. Sett till hela året sammanlagt januari till och med september växer nu dock samtliga varukategorier jämfört med fjolåret, så även bygghandeln som uppvisat minustillväxt i e-handelskanalen under flera år. Det förmånligare rotavdrag som infördes 1 juli är en möjlig delförklaring till ett starkt tredjekvartal för bygghandeln.

– Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen går, och har gått igenom, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Oroande utveckling

Svenskarnas e-handel från utlandet tycks ha etablerat sig på en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.

– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, säger Per Ljungberg.

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS