SVERIGE
På fredag är det Alla hjärtans dag och det märks i butikerna. En den årliga undersökningen som Svensk Handel genomfört inför högtiden visar att hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
De flesta konsumenter uppger att de kommer fira Alla hjärtans dag genom att köpa en blomma eller present till någon, vilket nästan sex av tio planerar att göra. Kvinnor satsar oftare på en middag hemma, medan männen i högre utsträckning köper en gåva till sin partner. Blommor är fortsatt den givna favoriten, följt av choklad, smycken och skönhetsprodukter.
Svenskarna beräknas totalt att spendera 1,1 miljarder kronor på högtiden. Det är en ökning från 1 miljard kronor i förra året.
– Vår prognos visar på att konsumenterna förväntas spendera något mer i butikerna inför alla hjärtans dag i år. Detta mönster känner vi igen från tidigare högtidsprognoser, och är ett tecken på att konsumenterna sakta men säkert åter hittar tillbaka till butikerna, även om vägen tillbaka är fortsatt lång för många, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Viktig dag för butikerna
Högtiden har länge varit viktig för dagligvaruhandeln, men även sällanköpsvaruhandeln ser att dagen ökar i betydelse. Var femte handlare inom segmentet uppger att Alla hjärtans dag påverkar försäljningen, vilket är en ökning jämfört med föregående år.
– Utöver att handelshögtider likt Alla hjärtans dag bidrar till glädje för många människor, så är de också otroligt viktiga försäljningstillfällen. Det är särskilt viktigt för branschen i mer ekonomiskt påfrestande tider. Många blomsterhandlare vittnar om att Alla hjärtans dag, och dagarna intill, är bland de mest intensiva under hela året, säger Maria Mikkonen.
Den genomsnittliga summan som läggs på blommor och presenter har ökat till 583 kronor per person. Män spenderar i genomsnitt 689 kronor, medan kvinnor i snitt lägger 460 kronor. Noterbart är att den fysiska butiken fortsatt är där flest Alla hjärtans dag-gåvor inhandlas. Sju av tio kommer att göra inköp till nära och kära den vägen.